July 12, 2002
Hej!
Jag känner mig nästan tvungen att starta en extra tråd, sorry!
Ni hittar den gamla här:
https://www.nordichardware.se/.....?p=1133859
Nåja, den tråden jag alldeles nyss startat handlade om jag skulle köpa en viss skärm, jag köpte den till slut.
Det är en "Videoseven 19" LCD E19PS TCO-99 12ms, 800:1"
Idag fick jag hem den, men till en stor besvikelse.
Jag hoppas verkligen att det är en inställningsfråga annars vet jag inte vad jag gör...
När jag startar upp datorn står det "out of range", va jag tror så har det å göra med att skärmen inte kan visa någon bild i den upplösningen eller Hz freqvensen eller liknande! Har jag fel?
Detta Måste gå å lösa... Jag köpte en ny hårddisk samtidigt och tänkt installera windows på den nu, men hur fasen ska jag kunna installera något på den när jag inte ser något?
Ska jag byta mellan skärmarna så fort jag vill in i biosen, det är ju halva datorn innan den startats upp!
Suck...
(Jag håller nu på och installerar windows på den nya disken, men jag fick ta min gamla 14" skit skärm... Hur kan en NY skärm vara så begränsad?)
Hoppas verkligen ni har en lösning på det här!?
Tackar på förhand! // Peter
February 28, 2004
ok..... för det första, vad har du för grafikkort? och vet du om du kan köra med 2 skärmar samtidigt?
1. Testa då att ha CRT ikopplad, starta datorn och sänk Hz till 60.
2. Stäng av och koppla in TFT, starta, och välj expandera skrivbord eller klona skrivbord, då borde tft skärmen gå igång.
3. Annars kan du ju kolla egenskaperna för din sekundära bildskärm(tft:n) i "egenskaper för bildskärm", och se om det är för hög upplösning för ditt grafikkort/skärm.
OM DU NU INTE KAN KÖRA 2 SKÄRMAR SÅ GÖR nummer 1 och sätt upplösningen till 1024x768 eller 1280x1024. stäng sedan av datorn och koppla in TFT:n istället(koppla alltså ifrån din CRT).
Testa att starta sen.
Hoppas att det funkar.... men man vet ju inte.... är inte så jätte insatt.
January 8, 2003
Det lättaste hade varitoch hålla in f8 innan win startar och sedan välja felsäkert läge i menyn sedan hade du unnat ändra till vad som är rekomenderat för skärmen (antagligen 1280*1024@75hz) . Tänk på att det som begränsar tfterna är hzen, den fungerar inte så att det flimmrar som med vanliga bildrör på 60 å 75 hz. Nu när du installerar om xp så är det automatiskt 60hz under hela installationen så det ska inte vara några problem.
July 12, 2002
Hej!
Jag har lyckats lösa de på något vis...
Jag provade med alla möjliga inställningar men inget verkade fungera, provade att starta datorn med F8 och välja VGA läge och starta om å greja..
Till slut gav jag upp, jag plockade ur mitt ATI Radeon 9200 och satte in mitt andra grafikkort, ett GeForce 4400. Helt plöttsligt fungerade det hur bra som helst! Skumt..?!
Det borde ju gå att lösa med ATI kortet, nåja... Jag är nöjd nu ändå!
Tack för era tips ändå!
Kan tillägga att jag också hade pixelfel på den. 1 pixel och 1 subpixel.
Enligt ISO standadern måste jag ha 3 trasiga pixlar för att få byta, så något byte blev det inte. Detta känns väldigt tungt! 🙁
Nåja...
Mvh // Peter
2 Guest(s)