December 17, 2005
Hej alla jag hade tänkt att införskaffa en lcd skärm inom någon vecka. Jag undrar vad jag ska köra på?, hade tänkt att använda den som dator skärm
Men jag vet som inte vilken skärm
Hade tänkt runt 24 tum och max 8000 kr
Kom gärna på förslag på vilken lcd skärm du satsat på. Motivera gärna..
Tacksam för svar /Christer
Edit: kan även tillägga att jag ska spela, kolla film m.m på den skärmen. Så jag vill att den hänger med 😛
May 2, 2006
Ska du göra en sådan investering så ska du naturligtvis ha stöd för HDCP så du kan se på HD-DVD och Blu-Ray.
Följande test kan vara av intresse:
http://firingsquad.com/hardwar.....efault.asp
Jag hade själv förälskat mig i Samsung 244T innan jag läste detta test, 1000:1 i kontrast, 6ms i respons mm så detta är min självklara rekommendation om du är ute efter en 24 tummare med widescreen i native 1920*1200 (fullt stöd för äkta 1080p). Enda problemet är att den spräcker din budget med ca 3500kr, men se det som en framtidssäker investering.
December 17, 2005
stege99 wrote: Ska du göra en sådan investering så ska du naturligtvis ha stöd för HDCP så du kan se på HD-DVD och Blu-Ray.
Följande test kan vara av intresse:
http://firingsquad.com/hardwar.....efault.aspJag hade själv förälskat mig i Samsung 244T innan jag läste detta test, 1000:1 i kontrast, 6ms i respons mm så detta är min självklara rekommendation om du är ute efter en 24 tummare med widescreen i native 1920*1200 (fullt stöd för äkta 1080p). Enda problemet är att den spräcker din budget med ca 3500kr, men se det som en framtidssäker investering.
De där var en fin jäkel, fast priset :S
Edit: satt och kollade på denna skärm.. Vad tror ni om denna ?
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010086602
May 2, 2006
Det är ju en LCD-TV i första hand (som givetvis går att använda som PC monitor). Några saker som jag funderar på dock. Max upplösning är 1280*720 vilket gör att den i spel inte ens kan nå samma inställning som jag brukar spela i (1280*1024) på min 19" skärm.
Sedan är jag själv lite känslig för kontraster under 800-900:1, tycker man tappar för mycket i svärta då, i synnerhet bilddjupet i film. Detta är dock inte något som alla märker, ..har jag märkt..
Frågan är som sagt vad den främst ska användas till. Är det primärt som PC monitor med relativt mycket spelande och filmtittande så är jag tveksam om den är värd sitt pris. Kan vara en hyfsad kompromiss mellan att köpa en rejäl monitor OCH en rejäl TV dock.
Jag hade själv väntat tills jag skramlat ihop 4000kr till och kört min 244T.
Tänk som sagt på att 1280*720 är lika med max 720p i HDTV och max 1280*720 vid spelande.
Bra betraktningsvinkel och responstid har den i alla fall
December 17, 2005
stege99 wrote: Det är ju en LCD-TV i första hand (som givetvis går att använda som PC monitor). Några saker som jag funderar på dock. Max upplösning är 1280*720 vilket gör att den i spel inte ens kan nå samma inställning som jag brukar spela i (1280*1024) på min 19" skärm.
Sedan är jag själv lite känslig för kontraster under 800-900:1, tycker man tappar för mycket i svärta då, i synnerhet bilddjupet i film. Detta är dock inte något som alla märker, ..har jag märkt..
Frågan är som sagt vad den främst ska användas till. Är det primärt som PC monitor med relativt mycket spelande och filmtittande så är jag tveksam om den är värd sitt pris. Kan vara en hyfsad kompromiss mellan att köpa en rejäl monitor OCH en rejäl TV dock.
Jag hade själv väntat tills jag skramlat ihop 4000kr till och kört min 244T.Tänk som sagt på att 1280*720 är lika med max 720p i HDTV och max 1280*720 vid spelande.
Bra betraktningsvinkel och responstid har den i alla fall
Det jag ska använda den lcd skärm jag köper. Är surfande, kolla lite film, tv och lite spel då och då. Men som sagt mest surfande då...
Jag är som sagt inte så värst brydd om alla dom nya formaten m.m.. Jag vill som bara ha en bra, stor och prisvärd skärm. Därför så tänkte jag på denna skärm, fast är lite skeptisk till 1280x720 då som du också säger..
Men men... Får ialla fall tackar för dina svar m.m, ska tänka lite och kolla marknaden..
1 Guest(s)