December 13, 2003
Vad är för och nackdelarna mellan de två? Är på jakt efter en ny tv och såg att media market sålde en samsung 40" plasma för 8000kr, låter billigt, något att ha?
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
November 22, 2001
Jag skulle säga nej, men det beror ju lite på dina krav.
En så billig plasma klarar troligen inte HD-upplösning.
Och har troligen inte så bra bild heller. Kolla modellnumret och titta in på http://www.prisjakt.nu och se om det finns några omdömen om den.
Plasma brukar ha lite starkare färger och kontrast medans LCD brukar ha högre upplösning samt du slipper risken att bilden bränner fast i skärmen (om du visar samma bild för länge på en plasma fastnar den).
LCD verkar bli den "vinnande" tekniken, har hört att många tillverkare går över till enbart LCD.
December 13, 2003
Då var man hemma från jobbet, skrev inlägget från mobilen 😛
Det var hos nya butiken vid heron city media markt som hade en 42"PSV6 för 8000kr, men nu har jag vart på elgiganten här i stan där dom hade den för 14000kr tror jag, men hur som helst så var den totalt värdelös.
Men till frågan plasma vs lcd, bränner man slut på plasman om man kör film genom datorn också?
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
February 21, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1]Plasma funkar inte heller att koppla till datorn. Du kommer bränna sönder den direkt, samtidigt som LCD brukar vara rätt bra optimerad för att köra från PC.
//Andreas
Vad säger du, pojk? Jag har kört med HTPC:n till min plasma hur mycket som helst.
Delph1, meningen med plasman är att du skall titta på filmer, såååå kul är det väl inte att titta på htpc guit
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
March 11, 2003
tiggre wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]Plasma funkar inte heller att koppla till datorn. Du kommer bränna sönder den direkt, samtidigt som LCD brukar vara rätt bra optimerad för att köra från PC.
//Andreas
Vad säger du, pojk? Jag har kört med HTPC:n till min plasma hur mycket som helst.
Delph1, meningen med plasman är att du skall titta på filmer, såååå kul är det väl inte att titta på htpc guit
Fast jag tycker iofs att det är rätt kul att spela t.ex. Oblivion på HTPC:n. Bästa känslan.
November 22, 2001
Poontus wrote: Plasma är skit att koppla till dator.
Plasma bränner in, en kompis köpte "bästa" plasman några dagar senare så var kanalmärket inbrännt i övre högra hörnet.köp en LCD med upplösningen 1080p dvs. kan visa full HD upplösning, finns från 15000 nu tror jag.
20k är billigaste jag sett.
Vart finns det för 15?
Ska jag ge min åsikt om full-hd så är det undvik!
Innan det finns fullhdmaterial lär tv'arna ha gått ner så mycket i pris att det e billigare att köpa en 720p nu o uppgradera sen.
August 16, 2003
Json_81: 18'400 är billigaste nu som jag hittar efter 5-10 sekunders söknade för 2-3 veckor sedan var det 15-16 bananer, antingen har priset stigit (vilket det inte bör ha gjort) eller så har dom modellerna som höll så lågt pris utgått/försvunnit från prisjakt.
den som var den för 15-16 hade 30-40 omdömmen där dom allra flästa var mycket positiva.
jag förstår hur du tänker men jag tycker inte att det skiljer så mycket att det skulle löna sig att köpa två TV apparater.
men däremot så ska jag ta åt mig av det när det gäller projektorer. är nog bäst att köpa en riktigt bra projektor 720p för 14-15000 kr nu och sedan en 1080p när dom sjunkit eller man vill ha en. än att idag köpa en 1080p för 37500kr eller vänta ett helt år på att dom ska bli billigare.
Hitachi TX300 nästa.
November 22, 2001
Poontus wrote: Json_81: 18'400 är billigaste nu som jag hittar efter 5-10 sekunders söknade för 2-3 veckor sedan var det 15-16 bananer, antingen har priset stigit (vilket det inte bör ha gjort) eller så har dom modellerna som höll så lågt pris utgått/försvunnit från prisjakt.
den som var den för 15-16 hade 30-40 omdömmen där dom allra flästa var mycket positiva.jag förstår hur du tänker men jag tycker inte att det skiljer så mycket att det skulle löna sig att köpa två TV apparater.
men däremot så ska jag ta åt mig av det när det gäller projektorer. är nog bäst att köpa en riktigt bra projektor 720p för 14-15000 kr nu och sedan en 1080p när dom sjunkit eller man vill ha en. än att idag köpa en 1080p för 37500kr eller vänta ett helt år på att dom ska bli billigare.
Hitachi TX300 nästa.
Jag köpte en hitachi tx300 igår faktiskt. Har precis monterat upp den (var tvungen att modda takfästet).
Kollade x-men last stand igår, grym bild och då har jag inte fått min duk än utan kör på en ljusbrun vägg.
Men 18000 nu eller 8-10 för en 720p.
Tycker det e värt på tv'n oxå
November 27, 2003
tiggre wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]Plasma funkar inte heller att koppla till datorn. Du kommer bränna sönder den direkt, samtidigt som LCD brukar vara rätt bra optimerad för att köra från PC.
//Andreas
En olycka händer så lätt 😉
denstore, jag vet 😛
//Andreas
July 11, 2006
Det beror på hur stor du ska ha.
LCD upp till 37" där över gäller plasma.
Att der bränner inte låter väldigt märkligt, måste vara lågbudget på den isf.
Här har du en plasma som e vär vart enda öre.
http://www.inwarehouse.se/Prod.....ReferId=36
Här har du en 37" LCD som oxå ska vara mycket bra: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=324764
/Homie
March 11, 2003
Poontus wrote: Ghost^[Homie], den som han har är den Pioneer som blev utnämnd till årets bästa plasma, kostade 40000 tror jag att det var och det var för mindre än 3 månader sedan.
Alltså, på fullt allvar, hur fasen lyckas man bränna en modern plasma? Jag har haft min i över 8 månader, och det är inte tillstymmelse till inbränning. Skall man få det på en moderna plasma, så får man ju glömma den på i ett dygn eller två....
August 16, 2003
dom är indier, dom hade på någon indisk musikkanal väldigt mycket, men samtidigt så har dom barn som är ca 7 och 11 år (+- lite inte vet jag) så jag har svårt att tro att dom hade den på under natten, lägenheten är inte så stor heller.
jag såg inbränningen med mina egna ögon, samtidigt då ägaren upptäckte dom, och hans ledsna min.
March 11, 2003
Poontus wrote: dom är indier, dom hade på någon indisk musikkanal väldigt mycket, men samtidigt så har dom barn som är ca 7 och 11 år (+- lite inte vet jag) så jag har svårt att tro att dom hade den på under natten, lägenheten är inte så stor heller.
jag såg inbränningen med mina egna ögon, samtidigt då ägaren upptäckte dom, och hans ledsna min.
Saken är att det finns rensningsprogram för såna problem. När det uppstår, så kör man rensningen, och sen är det färdigt.
December 13, 2003
denstore wrote: [quote=Poontus]dom är indier, dom hade på någon indisk musikkanal väldigt mycket, men samtidigt så har dom barn som är ca 7 och 11 år (+- lite inte vet jag) så jag har svårt att tro att dom hade den på under natten, lägenheten är inte så stor heller.
Saken är att det finns rensningsprogram för såna problem. När det uppstår, så kör man rensningen, och sen är det färdigt.
finns rensningsprogramet i tv:ns menyer, eller är det nå externt skit man måste krångla med?
March 11, 2003
RobB wrote: [quote=denstore][quote=Poontus]dom är indier, dom hade på någon indisk musikkanal väldigt mycket, men samtidigt så har dom barn som är ca 7 och 11 år (+- lite inte vet jag) så jag har svårt att tro att dom hade den på under natten, lägenheten är inte så stor heller.
finns rensningsprogramet i tv:ns menyer, eller är det nå externt skit man måste krångla med?
Det finns i TV:n. Jag har kört det en gång under mitt ägande av TV:n, och det var bara för att se hur det fungerade.....;)
För den delen görs det automatiskt på vissa modeller. En polares plasma kör det varje gång han stänger TV:n.
1 Guest(s)