June 21, 2002
Jag har en fråga angående LEDs....
om vi säger att vi använder oss av 6st 2,1V LEDs.... kan man då seriekoppla dem istället för att använda motstånd... altså det blir ju totalt 12,6V ... kommer det inte lysa då eller kommer de att lysa svagare ?
eller kommer det fluppa i Nätagget ?!?!?
eller ska man kanske rent utav seriekoppla 5 st och få 10,5?
Tacksam till alla förslag...
June 19, 2002
Använd ALLTID motstånd! även fast det verkar som att det går ut perfekt så gör en väldigt liten ändring i spänning en väldigt stor ändring på strömmen.. En ändring på kanske 0.2 volt räcker för att bränna alla dioderna, så använd alltid ett motstånd så får det ta smällen istället
April 1, 2001
Såhär är det. När det gäller lysdioder så måste du alltid använda motstånd (resistorer) såvida inte strömkällan är begränsad till 20mA typ.
De flesta lysdioder funkar bäst i 15-20mA och 1,5-2,0V, ungefär alltså. En lysdiod är ingen belastning, så därför är de inte heller några strömbegränsare liksom. Därför ska man använda motstånd, annars blir det som kortslutning och det går en hel massa ström igenom lysdioden och den smäller. Alltså, jag har själv provat, och det är inte särskilt trevligt..
June 21, 2002
hmm... k.. så resistor ska användas...
då blir det altså så här om vi säger att det är en led på 2,1 V , 10 mA...
och jag ska ha en seriekoppling på 6 st leds...
(12 – 2,1) / 0.010*6 = 165
så då kommer det altså behövas en resistor på 165 Ohm...
tror jag ... om jag inte mins fel 🙂
June 28, 2001
Iceman wrote: Såhär är det. När det gäller lysdioder så måste du alltid använda motstånd (resistorer) såvida inte strömkällan är begränsad till 20mA typ.
De flesta lysdioder funkar bäst i 15-20mA och 1,5-2,0V, ungefär alltså. En lysdiod är ingen belastning, så därför är de inte heller några strömbegränsare liksom. Därför ska man använda motstånd, annars blir det som kortslutning och det går en hel massa ström igenom lysdioden och den smäller. Alltså, jag har själv provat, och det är inte särskilt trevligt..
Nech, coolt, det måste jag provva, blir det nåra coola rökeffekter eller nått?? Har typ 400 Lysdioder jag "hittade" i skolan 😛 Så jag måste provva det! 😀
September 20, 2001
Jag kör 6st dioder direkt ur en 12volts sladd på nätagget utan motståntd imellan kommer de att bränna efter ett tag då lr? För nu funkar det perfa...
De kostar 14:-/st så det är inte så kul isf....
Förresten råkade jag överbelasta en diod, den lyser inte lika starkt nu, konstigt att den inte gick helsabb...
June 21, 2002
altså om man säger så här... vilken typ av motstånd ska jag använda.. har räknat ut iaf att jag kommer att behöva ett 165 Ohms motsånd... men skulle nån kunna vara schysst och sätta vilken typ av motstånd det ska vara... typ artikel nummret från ELFA.. skulle vara väldigt schysst...
hittar fan inte på den sidan 😕
June 21, 2002
z0rd4n wrote: altså om man säger så här... vilken typ av motstånd ska jag använda.. har räknat ut iaf att jag kommer att behöva ett 165 Ohms motsånd... men skulle nån kunna vara schysst och sätta vilken typ av motstånd det ska vara... typ artikel nummret från ELFA.. skulle vara väldigt schysst...
bara sådär en grej om att få lite hjälp 😕
June 19, 2002
z0rd4n wrote: [quote=z0rd4n]altså om man säger så här... vilken typ av motstånd ska jag använda.. har räknat ut iaf att jag kommer att behöva ett 165 Ohms motsånd... men skulle nån kunna vara schysst och sätta vilken typ av motstånd det ska vara... typ artikel nummret från ELFA.. skulle vara väldigt schysst...
bara sådär en grej om att få lite hjälp 😕
60-713-77 verkar allderles utmärkt 🙂
1 Guest(s)