September 26, 2001
Hej,
Min dator är sjuk.
Jag förmodar att de flesta har en sådan där vanlig el-förlängningssladd med en röd knapp på. Eller..?? Ok
---------------------------------------------
Nu kommer det sjuka.
Vi säger såhär.
Det är kväll och jag sitter vid datorn, röda lampan lyser naturligtvis eftersom datorn är på
Jag stänger av datorn och den röda knappen så att elen bryts...
Nästa morgon sätter jag på den röda knappen, sedan skärmen men när jag trycker på POWER knappen på datorn händer ingenting förutom att man hör en tyst "vissling" i nätdelen.
Ok, tänker jag. Vad gör jag nu...
Jo, jag stänger av skärmen och den röda knappen, tar ut sladden som går från nätdelen till moderkortet och sätter in den igen.
På med röda knappen, skärmen och POWER-knappen...
NU FUNKAR DET....
Allting verkar funka så länge RÖDA knappen är på...
---------------------------------------------
Men jag har listat ut att det inte ska vara så...
Nån som känner igen sig och har en lösning på mitt problem..???
//Out4BlooD
September 2, 2001
hehe, jo det har hänt mig en gång när min polare (notera detta!) drog ut sitt modem när datorn va PÅ!
och nu idag säger han att det var mitt fel att han drog ut det när datorn va på för han inte hörde ironin i mitt svar när han fråga om han kunde ta ut det medans datorn va på.. men han ska va gla att ja fixa det.. + att han säger att det var han som fixat .. jaja
September 19, 2001
NU FUNKAR DET....
Allting verkar funka så länge RÖDA knappen är på...
Hmm asså den röda lampan på förgrenaren indikerar väll att det finns ström i den. E den inte på så kan du ju inte få nån ström till datorn
Men jag tror inte det var det du mena men jag fatta f#n inte riktigt vad du menar
June 11, 2001
Om du har en ATX-låda så ska du koppla datorn direkt till ett vägguttag eftersom en ATX-låda stänger av elektroniskt så finns fortfarade strömmen kvar. Om strömmen tas bort helt måste datorn laddas om men en omstart, s.k hardboot.
Ett trick är även att alldrig koppla lådan till ett grenuttag med knapp eller att koppla lådan i specialenhet som bryter andra kontakter men inte datorns.