February 12, 2003
Tjenare!
Har tänkt köpa en platt skärm pga mitt lilla (nåja) utrymme på skrivbordet.
Kollade lite på den monitorn som är i topic och den verkar ju ok.
Ska använda den vid fotoredigering (hobby, inget seriöst så man behöver en überfet CRT monitor), lite andra designer, spela lite spel och sånt.
Så frågan är: Jag har hört att det ska vara en annan sämre panel på denna monitor, en som inte är helt bra till att återge färger osv.
Stämmer detta?
Kommer jag märka stor skillnar (nackdel) om jag byter från min normala CRT skärm till den skärmen?
January 28, 2003
Ja det stämmer, LG L1980U har en 6-bitars TN-panel som bara kan visa 16.2 millioner färger.
Kolla på en annan skärm tex. ViewSonic VP191b/s den har en 8-bitars MVA panel som kan visa 16.7 millioner färger.
Jag har själv en ViewSonic VP191b, det är en helt underbar skärm.
Det finns några högupplösta bilder på den i mitt galleri på min hemsida.
July 10, 2005
Hej!
LG1980U använder en 6-bitars panel, vilket innebär att den inte kan kan visa true-colors utan endast 18-bitars färger.
Om nu professionell bildbehandling är vad du i första hand tänkt dig att pyssla med så kan ju denna panel ställa till med problem med färgstandars som sRGB osv. Även uppspelning av hd-film kan bli mysko.
En fördel att använda en 6-bitars panel är att den blir snabb (LG1980U har 12ms) och passar bra till spel som CS, doom3 och liknande.
Använder mig själv av just denna skärm och anser mig mycket nöjd med den. Bra bild och fungerar hur bra som helst till spel, dvd-film och surf.
1 Guest(s)