LINKSYS WRT54GS <- har du en sådan?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LINKSYS WRT54GS <- har du en sådan?
Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 7, 2007 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej jag kör genom trådlösa på denna router, och det fungerar rätt dåligt. Lägger av någon gång per dag vilket är jävligt irriterande.

Min fråga är då, hur fungerar din router med trådlösa? Om det fungerar bra vilken firmware m.m kör du då?

Jag har version på inbyggd programvara: v1.51.0, 10 nov, 2006

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1116859
February 7, 2007 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Fungerar väldigt bra för min del, kör visserligen inte Linksys programvara utan dd-wrt.. Men kan inte komma på att jag har problem med liknsys firmware heller..

Vad gör du när det lägger av?
Ansluter igen eller start om routern?
Kan ju vara så att det är kortet i datorn din som är dåligt, eller kanske svag signal eller störningar..

Bjornstrom
Member
Medlem
1116863
February 7, 2007 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Fungerar väldigt bra för min del, kör visserligen inte Linksys programvara utan dd-wrt.. Men kan inte komma på att jag har problem med liknsys firmware heller..

Vad gör du när det lägger av?
Ansluter igen eller start om routern?
Kan ju vara så att det är kortet i datorn din som är dåligt, eller kanske svag signal eller störningar..

Jag måste starta om router för att den ska fungera igen.
Nej det är inte mina datorer det är fel på. Då alla 3 jag kör dör så att säga. Har även full sändning på alla när det fungerar.

Bjornstrom
Member
Medlem
1116869
February 7, 2007 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

WRT54GS v6 hade jag visst..

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1116872
February 7, 2007 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Gigabyte GN-01-BR som funkar klockrent, även om jag inte belastar den speciellt ofta. Har däremot min laptop uppkopplad mot den hela dagarna och har aldrig tappat anslutningen åtminstone...

Bjornstrom
Member
Medlem
1116883
February 7, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag har en Gigabyte GN-01-BR som funkar klockrent, även om jag inte belastar den speciellt ofta. Har däremot min laptop uppkopplad mot den hela dagarna och har aldrig tappat anslutningen åtminstone...

Vad har detta med saken att göra hehe?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1117879
February 12, 2007 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade precis samma problem.
Jag löste det genom att installera en beta-firmware som överklockar routern lite. Kommer dock inte riktigt ihåg var jag hittade den, men det var en sida som hade massvis med olika firmwares så du kans äkert hitta den om du googlar. Kanske t o m är en officiell uppdatering nu, det här var ju något år sedan.

Egentligen kanske man borde lämna tillbaka den för detta, men jag har inte orkat bry mig då den har funkat konstant sen jag la in uppdateringen.

SWIN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
1122100
March 4, 2007 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Kan man verkligen köra linux på v.6?

Något osäker.

Läs gärna på http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1122102
March 4, 2007 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Läs lite på sidorna det länkas till på denna sida så hittar du nog något..

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/v.....php?t=3056

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1126254
March 23, 2007 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

De tidigare WRT54G/GS versionerna, v1-4, hade både mer RAM och Flashminne och var baserad på Linuxkärnan.

Sen kom någon på att eftersom Linksys körde Linux så måste dom också följa GPL licensen och påpekade Linksys detta, vilket innebar att dom motvilligt vart tvungna att öppna upp koden och gå ut med specifikationerna som möjliggjorde för hobbykodare att bygga egna 3e part firmwares (dd-wrt, tomato, hyberwrt etc.. )

Det verkar som Linksys inte gillade detta att deras routrar vart öppna så dom började sälja en ny version med halverad RAM och Flashminne och med ett annat RouterOperativ, -VxWorks. På de nya versionerna gick det inte att köra 3e parts firmware baserad på Linuxkärnan då det krävdes 4MB Flashminne och de nya versionerna hade bara 2MB flash.

Linksys fick många klagomål på detta och valde då att släppa den gamla WRT54 revisionen under ett nytt modellnamn, -WRT54GL.
Vilket visade sig bli en lyckoträff och som säljer mycket bra. Tack vare stabiliteten och möjligheten till 3e parts programvara.

Jag kan tycka att Linksys inte alls förtjänar detta då dom inte gjort ett piss för den öppna källkods-communityn, snarare tvärtom... :arg:

Bjornstrom: Otur att du fick en v.6, har själv en v.4 och den funkar klockrent, har kört både dd-wrt och tomato, och fastnade på tomato tack vare det fina gränssnittet.
PS. Om du nyss köpt den tycker jag du ska reklamera den, man ska inte behöva stå ut med en produkt som bara fungerar till hälften, även om den är gjord för hemmabruk.
DS

Flip_Chip
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
1126257
March 23, 2007 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Min WRT54GS har fungerat mycket bra för mig. De ggr Internet inte fungerat har varit tillfälliga fel med DHCP från BBB. Kör två datorer, en bärbar och en stationär (båda speedbooster adaptrar). Och när styvfarsan kommer med sin bärbara är det heller inga problem.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1129559
April 8, 2007 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Kör DD-WRT jag med, funkar bra.
Haft lite problem på sistånde att den tappar de trådlösa och kommer igång direkt igen.

kanske laptopen men körde en reboot av routern och inte fått tillbaka problemet en.

kanske skall testa och överklocka eller nått.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 143
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL