Lita inte på fläktföretagen!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lita inte på fläktföretagen!
Axzell
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1311
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 5, 2001 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ännu en gång haft användning av mina kunskaper från Acoustic Control, under mitt sommarjobb lärde jag mig en del om ljud.
Och de mätte upp ljudet på en papst 19dBa...s.ka. 19dBa...

Det var i själva verket 32dBa....

Att skriva dBa är ett bra sätt att lura konsumenten om dess ljudnivå.
Att säga 35dBa är ungefär som att säga: jag är 15kg tyngre än bill gates...ja, men vad väger bill gates då???

Man får inte reda på vilket förhållande som man utfört ljudmätningen, om det är från 10cm eller från 300meters avstånd...så en Panaflo 25dBa kan vara tystare än en papst 19dBa...För att panaflo kanske mätt under ett annat förhållande...då det bullrar mera.

Det man i själva verket vill åt är förstås Bell, för att skriva dBa betyder = Ljudetnivån under testet och inte att fläkten håller den ljudnivån från alla håll...

Bell är ett mätesett som görs på 1 meters avstånd (tror jag) och därmed det enda intressanta räknesättet på ljudbuller...om det nu inte skrivs ut från vilket dBa förhållande fläkten är testad.

Några frågor???

HipHoper_Sthlm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
21110
June 5, 2001 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Undra då hur högt ljud det är i en fläkt som det står 46db på...hehe..79db??

Phat^Trance
Member
Medlem
Forum Posts: 2554
21114
June 5, 2001 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

det där var intressant... men 19 dba låter ju ändå mindre än 36 =P

Tom_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 473
21132
June 5, 2001 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-06-05 21:21, skrev Phat^Trance:
det där var intressant... men 19 dba låter ju ändå mindre än 36 =P

Njaaa, 36dB fläktar vet man ju inte heller hur de kom fram till att de lät just 36dB, visst? smile

testgubbe1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
21136
June 5, 2001 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej att den inte låter 19 dB...
Men hur låter den i verkligheten?
Hörs den mycket?

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
21197
June 5, 2001 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

mmmm fast det beror juh helt på vad man är van vid... den låter betydligt mer än de panaflo fläktar jag ahr som enligt tillvekaren låter 22 db.

fast å andra sidan så låter papst 19 db otroligt mycket mindre än min radial fin som ensast skall låta 22 db. mina 4 ibm 7200rpm diskar låter dock mest 🙁

jag är extremt kräsen då det gäller ljudnivå. och jag anser tex en fop32 låta för mycket även om den dator är instängd i en stängd garderob och en massa kläder släng lver... så ni som tycker att en Delta fläkt inte stör er kommer juh aldrig störas av en papst 19db 😀

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
21198
June 5, 2001 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

tror inte man skall stirra sig blind på tillverkarens angivna ljudnivå!(utan titta på mängden luft fläkten kan flytta)

sunt förnuft. om en 60mm fläkt blåser 100cfm kommer den låta som en reamotor. om en 120 blåser 60 låter den mycket ifall lyften måste pressas nån stans då blåsljud alltid låter mycket:sad:
men om den inte har nåt motstånd så kanske den rent av kan vara tyst!

alltså kontentan av vad vill ha sagt är: liten fläkt mycket luft = mycket ljud
storfläkt, mycket luft = kan vara "tyst" om man monterar rätt!

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
21377
June 6, 2001 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-06-06 01:03, skrev PaPPa:
tror inte man skall stirra sig blind på tillverkarens angivna ljudnivå!(utan titta på mängden luft fläkten kan flytta)

sunt förnuft. om en 60mm fläkt blåser 100cfm kommer den låta som en reamotor. om en 120 blåser 60 låter den mycket ifall lyften måste pressas nån stans då blåsljud alltid låter mycket:sad:
men om den inte har nåt motstånd så kanske den rent av kan vara tyst!

alltså kontentan av vad vill ha sagt är: liten fläkt mycket luft = mycket ljud
storfläkt, mycket luft = kan vara "tyst" om man monterar rätt!

Nja, kan det stämma helt? Om du då tar fläkten och bänder bladen så den blir formad som en skiva så tror jag den låter _nästan_ lika mycket iaf...eller? Luft i sig låter ju inget, det är väl när luften färdas mot/längs med ett material som skapar ljudvågor. Jag tror vissa fläktar "visslar "mer än andra...

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
21380
June 6, 2001 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jo självklart låter motorn i fläkten oxå, och det kan skifta mellan olika fabrikat!

men det som låter mest på en fläkt(då vissa clas ohlsson fläktar och andra med liknande kvalitet) är ändå blåsljudet det som låter mest. det är det som gör att en fläkt nästan alltid låter mycket monterad men när man håller den i näven är helt tyst!

och stor luftförflyttning = mer blåsljud.
men sen får man juh räkna på dimensionen på fläkten oxå.

om en 60mm och en 120mm fläkt blåser lika mycket och vi bortser från det ljud som motorn ger ifrån sig så blir det markant mycket högre blåsljud fårn 60mm fläkten, då lika mycket luft pressas genom en mindre yta!

[LD]
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
21443
June 7, 2001 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tog förgivet att dom menade dB/m eftersom det oftast är det man har använding av att veta!

Sen ska man veta att ljud uppför sig välldig egendomligt oxå! för att vi ska uppfatta en fördubbling i ljudet så får man öka styrkan med ungefär 10dB (inget exakt utan bara bara ett vedertaget resultat av tester)
Dessutom så halveras ljud styrkan om du dubblar avstånden. vilket gör att det värden dom skirver ut nästan helt förlorar sin poäng om dom inte räknar på 1 meters avstånd...

Så som jag har förstått det så kan man ganska enkelt "filtrera" ljud genom att låta avståndet från ljudkällan och utgångshålet variera. (jmf hur en sub-bas låda är konstruerad) det hade kanske varit en ide att ta vara på denna möjlighet när man bygger en låda för att få den tystare?

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
21586
June 8, 2001 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tjaaaa..man får väl heltenkelt gå lite på känsla...antal cfm relaterat till storleken å sedan kanske snegla lite försiktigt på db...så får man en liten humm om det iaf.
Menar om man har en 120mm som pumpar t.e.x 60cfm å en 60mm som pumpar lika mycket...så behöver man ju inte vara proffessor i fysik för att fatta att den lilla snurra snabbare å därmed behöver en kraftigare "motor" vilket sin tur oftast för med sig att den låter mer...å kollar men sedan på db talet som är angivet så får ju iaf en lite finger visning...om det står att en ger 19db å en annan 60db...så är det ju förmodligen så att den som ger 60db låter mer oavsett hur nära lr lång ifrån man är..!

Man får heltenkelt använda sunt förnuft..!

Login
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 456
21678
June 8, 2001 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det då med alla mina fläktar?
En Globalwin FOP38 på CPUn.. 46db 😀
En Sunon 120mm i fronten.. 46db 😀

Usch.. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL