Lite hjälp!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite hjälp!
hate_crew
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 24, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena alla!

Första posten här för er som undrar vad fan newbien håller på med 🙂 , men så här är det!

För det första måste jag säga att jag är inte haj på datorer och söker som sagt hjälp. Liten snabb genomgång:

Fick köpa nytt moderkort och ny processor till min dator då de totolrasat. Med hjälp av en kompis felsökning kom han fram till att processorn som var sönder. På vägen fick jag lära mig då att det var inte lätt att få fram en processor med 462 pins ( rätta mig gärna) till det moderkort jag hade . så det blev till slut nytt moderkort och procssesor. och nu funkar min dator igen. ( för övrigt var jag nöjd med den tills den rasa 🙁 )

Så nu till hjälpen 🙂 .

Har en gammal burk som står som jag tänkte kunnde serva mig i garaget med typ winamp och verkstadshandbok ( I PDF format) , alltså inget superavancerat som spel o liknade. Så vad jag behöver är en ny processor till mitt moderkort ( som antaligen inte är kasst) och ett litet minne så rullar den igen. HD och likande har jag redan till övers.

Men vilken processor kan jag använda som passar?

betäckning på moderkortet är följande: AN35N Ultra V1.1

Hoppas ni förstår vad jag yrar om ( lite iaf) och att nån kan komma med en bra lösning 🙂

mvh Stiffe

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
954756
September 24, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det du ska ha är en Socket 462 a.k.a Socket A.
Det jag inte förstår är hur din kompis kunde ge dig det tipset, men nu sitter du där med 2 nästan kompletta datorer då. Så det du behöver för att få igång burken är vilken Socket A processor som helst. Ska du köpa nytt skulle jag rekommendera en AMD Sempron Socket A.
Annars går det att fixa billigt begagnat på det här forumet.

Minnet du ska ha tag på är av 184-pins DDR minne, helst av typen PC3200 (400mhz), men det är inget krav eftersom du inte verkar vara ute efter optimal prestanda.

Så skaffa dig en Socket A processor runt 2500+-3200+ och ett 256mb-512mb DDR minne så kan du snart lyssna på Winamp! 😉

hate_crew
Medlem
954910
September 25, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack som tusan för det!

Får ta o leta upp en sån inom de närmsta

mvh stiffe

jarlen wrote: Det du ska ha är en Socket 462 a.k.a Socket A.
Det jag inte förstår är hur din kompis kunde ge dig det tipset, men nu sitter du där med 2 nästan kompletta datorer då. Så det du behöver för att få igång burken är vilken Socket A processor som helst. Ska du köpa nytt skulle jag rekommendera en AMD Sempron Socket A.
Annars går det att fixa billigt begagnat på det här forumet.

Minnet du ska ha tag på är av 184-pins DDR minne, helst av typen PC3200 (400mhz), men det är inget krav eftersom du inte verkar vara ute efter optimal prestanda.

Så skaffa dig en Socket A processor runt 2500+-3200+ och ett 256mb-512mb DDR minne så kan du snart lyssna på Winamp! 😉

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
955019
September 25, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

2500+-3500+ för acrobat reader och winamp? snacka om overkill!

hate_crew
Medlem
955084
September 25, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: 2500+-3500+ för acrobat reader och winamp? snacka om overkill!

Hej!

Du får gärna komma med fler förslag. Alla förslag är välkommna. Eftersom de bara ska vara garagedata så får de gärna vara så billigt som möjligt

MVH Stiffe

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
955149
September 26, 2005 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: 2500+-3500+ för acrobat reader och winamp? snacka om overkill!

Jag vet vad billigast möjliga innebär, men någon måtta med prisvärdhet måste spela in.

Netvaruhuset
AMD Sempron 2500+ Socket A, 590:-
DDR-RAM PC3200, 512 MB, 424:-
Summa : 1014:-

Är ett exempel på nya delar, men jag tycker du ska leta upp begagnat om du ändå ska ha som garagedator.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL