Lite olika frågor om stationära DVD-spelare...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite olika frågor om stationära DVD-spelare...
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 5, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kom över ett antal DVD-spelare, som skulle kasseras, och av dessa så var det 3st som "fungerade" efter mina korta test. Det handlar om 1 Philips DVD625, 1 Philips DVP520, samt en Philips DVP721VR Video/DVD/DivX.

De två första spelarna som i övrigt ser ganska likadana ut har ett par konstiga problem. De beter sig båda exakt likadant.

1. När jag testade med en DVD, så kunde dessa två inte visa de rörliga menyerna riktigt, utan i stället för de rörliga menyerna så visades bara en annan nyans av bakgrundsfärgen. Dessutom så laggar det till lite när jag växlar mellan olika menyerna. Kan detta bero på att de är av någon äldre modell, och lösas med en firmware uppdatering, eller är de defekta? Jag tycker att det verkar vara rätt konstiga fel...

2. Sen har jag problemet på alla 3 spelarna att bilden är croppad ett par tre cm från höger sida, detta sker med både Scart och Composite, men det verkade bli mindre cropping med Composite. Är det någon inställning man kan behöva ändra på?

3. Jag har bara 2st Scart på min TV, och en Front AV. Jag kör Tv-out och PS2 på Scartsen, så jag antar att det bara blir FrontAV kvar för DVDn, förlorar jag mycket kvalite på detta?

4. Det finns optisk och coaxial ut från DVDn, och jag använder alla mina digitala optiska ingångar på min decoder, så jag tänkte använda coaxiala utgången, förlorar jag kvalite på detta, och vad ska jag använda för kabel? Kan man använda vanlig RCA, med enda skillnaden att signalerna går digitalt i den, eller hur fungerar det?

Tacksam för svar 😉

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
973492
November 5, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: 4. Det finns optisk och coaxial ut från DVDn, och jag använder alla mina digitala optiska ingångar på min decoder, så jag tänkte använda coaxiala utgången, förlorar jag kvalite på detta, och vad ska jag använda för kabel? Kan man använda vanlig RCA, med enda skillnaden att signalerna går digitalt i den, eller hur fungerar det?

jag kör Xboxen i den optiska ingången på men decoder och kör koaxial från sateliten, jag har för mig att vi fick med en koaxialkabel eller att pappa hade köppt en, men vi misstänker att parabolteknikerna av "mistag" fick med sig den kabeln som låg framme i en ouppackad förpackning.
hur som hellst så är pappa lite snål och istället för att köpa en ny lagom lång sådan sladd så tog han en gammal RCA kabel och kopplade in den, det ser lite ghetto ut, 2 kontakter L och R eller vad det är och den ena hänger löst vid sidan av, men jag har inte märkt av att det skulle vara dålig ljudkvalite, jag har en förmåga att dra upp ljudet ordetligt när jag ser på film, och jag upplever inget brus eller annat störande oljud.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
973498
November 5, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, då borde jag alltså kunna ta min RCA-kabel jag fick med grafikkortet (den är ju singel) och köra ljudet genom den, bra då slipper jag köpa ny kabel...

Jag har en Svideo+3xRCA -> Scart adapter, egentligen borde jag ju kunna koppla in PS2an via Compositen som vanligt, och DVDn via S-video ingången på Scarten... Men frågan är vad som händer om jag skulle av misstag sätta på DVDn samtidigt som PS2an är på, jag antar att inte Tvn tycker om två olika signaler samtidigt in i samma ingång...

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
973514
November 5, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

bilden blir full med störningar, inget annat händer

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
973540
November 5, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, men jag kom på att den hade ju två scart, så jag kopplade bara in PS2an i DVDn 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 210
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL