August 5, 2001
tjenis...
Jag har tänkt beställa en dator... tänkte köra RAID... först och främst täntke jag köpa 3st: Western Digital Caviar XL 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE.
Jag har hört att det går bra att köra 3 st hårddiskar med Raid 0.
Min fråga är nu hur fungerar raid igentligen... ställer man bara in att det ska vara raid typ i bios eller nått så fungerar de 3 hårddiskarna som en stor disk som man sedan kan partitionera som vanligt osv? Hörde någon som sa att man skulle ha systemet på en egen hårddisk(inte raid på den) typ.
Stämmer det också att man kan köra sammanlagt 8st enheter om man kör raid...altså typ 4st håddiskear i raid och 4st cd-rommar typ??
Tack på förhand för alla svar!
//Jesper
May 24, 2001
Varför svarar ni om ni inte vet vad ni snackar om??
Det behöver inte vara jämnt antal diskar om man ska köra RAID 0, går bra med 3 eller 5 eller vaffan som helst, bara det är mer än 1, men lika stora ska de vara iaf.
Och ja, det blir en stor snabb disk, 3*40 gig = 120 gig och extremt hög överförningshastighet, men söktiden går upp lite.
För RAID 1 (mirroring) måste man ha 2 diskar, men det blir inte så mycket snabbare eller större, det är endast för feltolerans. Pajar en disk har du en fungerande kopia.
Och om du har en RAID kontroller på moderkortet utöver den vanliga IDE-kontrollern kan du ha totalt 8 IDE enheter i datorn utan att köpa några extra kort. Det går in 4 enheter på RAID + 4 på IDE kontrollern, och du kan förståss köra RAID kontrollern som en vanlig IDE kotroller utan RAID om du vill.
[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-06 02:21 ]
March 20, 2001
Hmm...
ja.. om du har en raidkontroller i datorn så kan du köra med 8st enheter men det går bara att använda 4st av dom i raid det är dom som sitter i raid portarna. Och du ka inte köra en cd rom på en raidport. det dära med hur mångs hdd:s du kan ha vet jag inte... men raid 1(mirroring) där backuppar du på en hdd!!! nu börjar jag min lektion så jag kan inte skriva mer... men om du har några mer funderingar så kan du mail till [email]te04-47@park.se[/email] om du vill !
August 5, 2001
Okej... tack för alla bra svar...
är det svårt att typ installera os å sånt på raid diskarna?? Kan man partitionera tex om man kör 3*40gb diskar och vill ha en partition på typ 5gb för operativsystemet. så man enkelt kan installera om (vilket behövs ganska offta när man kör windows)
läste någon stans att man typ måste lägga in nå speciella drivrutiner för att windows ska hitta raid diskarna... stämmer detta?
hur installerar man windows isf på en RAID disk?
May 24, 2001
Om man ska installera Win2k måste man ha speciella drivrutiner för att den ska hitta RAIDen. Det är bara göra en diskett med rätt drivrutiner och trycka på F6 när installationsprogrammet startar sen frågar den efter diskett. Se bara till att du använder drivrutiner för kontrollern i RAID-läge, inte IDE-läge för då funkar det inte så bra.
Och det går bra att partitionera och även boota från den, operativet ser den som en enda stor hårddisk.
May 3, 2001
men om man kör systemet på en fristående disk så borde ju det gå saktigare.... men kanske inte iom att man får lägre söktid om man kör bara en disk.... det borde ju också bero på hur bra 5 gigaren är.... iom att jag inte vet av nån ny 5 gigare så borde nog raid va snabbare på båda vis....
2 Guest(s)