Ljud från PC DVD-spelare (3,5mm)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ljud från PC DVD-spelare (3,5mm)
the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2007 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Morsning!

Har nu velat en bra stund på vad jag ska välja för ljud till dumburken och skräp-TVn/DVDn..

Stod mellan Logitech Z-5500 och Z-2300

Z-5500 har ju fördelarna med många anslutningar, samt två digitala (optisk + koaxial) sådana, vilket är hyvens på många vis. Samtidigt har jag svårt att få ut mycket av 5.1 i mitt rum, så bakhögtalarna skulle nog inte användas. Trevligt med optiska utgångar också, så slipper man bry sig om ljudkort.. men, jag lär överleva med skräp-analogt och AC'97 en stund. Kanske.

Z-2300 är mindre gott, men mycket billigare. Bara en ljudutgång, och den är analog. Skräpljud med AC'97? Må så vara, men så länge jag inte smakar på det grönare gräset så överlever jag med mitt. 🙂 (*intala sig*).

Lite mindre tryck också.. (samma ljudkvalitét i övrigt, om inte bättre på Z-2300 har jag hört?).. Fast mexiteglet vibrerar redan med mina nuvaranda skithögtalare (skräphus!), så det lär räcka ändå. (död åt vibrerande mexi. :()

Ja, det var en del onödig text, bara för att slösa lite på er dyrbara tid.

Det jag vill komma till är följande:

Jag vill gärna koppla högtalarna (Z-2300, dvs analogt) till både PC och DVD-spelare. Tips på smidig lösning?

(Om jag kopplar en enkel splitter (HA->2xHO) (får köra med adapters för att förändra till HO->2xHA, lär funka?), hur blir ljudkvalitéten? Två ljudkällor in i en kabel till ett högtalarsystem. Knas? Annan lösning?)

Ptja..
Snart är väl alla audiofiler på mig, och inom kort är jag åter övertalad att köpa Z-5500 istället. (Jag lär inte punga ut med slantar på ett bra ljudkort för det analoga heller, så Z-5500 kanske är en idé. Bah.) (Och nej (Meanie), det blir inget vettigt (vettigare) system för en massa pengar. Inte mer än 3000:- kan jag lägga ut om något mer än 1300:-~ för Z-2300.)

En till fråga:
Har min skräp-TV (Gericom 32", 3887:- inkl. frakt hos Dustin nyligen) och min skräp-DVD (skrutt-denver), får relativt usel bild med scart från DVD:n. Misstänker att det inte är RGB-scart, är detta troligt? Tror ni i sådana fall att jag märker stor skilnad på bildkvalitét om jag kör RGB-ickescart istället?

Det var väl allt. Mer kan ni läsa i min kommande bok Hur man omvandlar fem meningar till ett A4. Humor.

Tack på förhand, älsklingar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 163
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL