April 5, 2001
Har stora problem med min dator när jag spelar och ibland även när jag bara kollar runt i datorn. I vissa spel så kommer det fräs och "bubbel"-ljud, det låter som om det ligger i vatten. Gamla eller nya spel verkar inte spela någon roll, unreal tornament och Project IGI funkar fin fint medans spel som motorcross madness 2 och American McGee's Alice sunkar ner ljudet rejält och även får datorn att hacka till, det spelar ingen roll om jag kör på lägsta upplösningen eller standard upplösningen 1280*1024, det funkar lika dåligt iaf. Alla "effekter" som tex eax och 3d ljud är avstängda. När man kollar runt i tex utforskaren (utan någon mp3 eller liknande på, dvs ljudlöst) så är det mer som om det det kommer ett "rullande" fräs ifrån högtalarna. Det är ett fenomen som har kommit den senaste tiden, vet inte om att det kan ha något sen jag kopplade in datorn till farsans 21" skärm, men provade för en tid sedan till man gamla och märkte att det lät fortfarande, men inte lika extremt. Har också bytt ljudkort till ett nytt (samma som innan), låter lika illa. Kan anmärka att den kör väldigt mycket ifrån hårdiskarna men har testat olika, inget resultat. Har följande dator:
Processor: AMD K-6 550
Ram: 1st 128mB, pc100, orginal
Ljudkort: soundblaster 128
Grafik kort: geforce (asus v-6800 deluxe) med senaste drivrutinerna.
Hårddiskar: 2st, seagate 10gig, 7200rpm (inte säker)
CD-rom: NEC 48x
Moderkort: epox mvp3g5
System: Windows Me, 98 och 2000, ingen skillnad.....
Det som jag har i huvudet nu, men om det behövs mer info så säg till, kom gärna med tips och ideer men helst lösningar
MVH Fredrik
[ Detta inlägg ändrade av xnckidx 2001-04-05 15:44 ]
[ Detta inlägg ändrade av xnckidx 2001-04-05 15:46 ]
Testa att byt PCI plats för ljudkortet! Om den drar mycket från hårddisken så ska du se till att du har DMA i kryssat! Se även till att ha en fast swapfil.. Till 128mb ram är 300Mb swapfil rätt bra! Både max och minimum!
Tekniknörd som gillar att träna.
March 6, 2001
Det verkar vara vanligt med problem med SB Live kort.
Hittade det här:
http://boards.gamers.com/messa.....irection=0
Att köra med fast storlek på Swapfilen rekomenderas Inte!
Varför inte Slass?
Jag har haft spel som har hackat sig fram ända tills jag bytade till fast swapfil!
Det var i Win98SE.
April 2, 2001
Japp, det var i Win98/ME.
Mest i 98:an skulle jag tro?
I Win2k rekomenderas det Inte, W2k klarar mycket bra av att hantera växlingsfilen, vilket Du inte gör lika bra, och om du ställer in den p en fast storlek och du kör över den storleken, kan mycket tråkiga saker hända!
Kör du mycket minneskrävande spel och har för lite minne kan du dock behöva ställa in den på en fast storlek, men helst inte i W2k alltså.
April 5, 2001
Har kollat allt som ni har skrivit men inget av det verkar funka. Ska ner på stan sen och köpa att nytt ljudkort, blir väl ett live eller något, beror på hur mycket butikerna i byn tar. Har ju ett liv brevid med så jag har ju inte råd att lägga allt på datorn
Hoppas att det kommer att funka, vilket jag tycker att det borde. thanx
Japp, det var i Win98/ME.
Jo det var just i Win998/ME jag menade swapfilen skulle vara fast!
Det var kanske lite dåligt förklarat..
April 5, 2001
Har varit nere på stan och köpt ett SB live 1024 kort. Installerar det med senaste drivrutinerna, installerade sen unreal tornament gold, tro det eller ej, men oljudet finns fortfarande kvar, mycket finare än innan men det är väldigt iriterande. Märkte oxå att ljudet låter som det ska när kollar på menyn där man väljer gubbe osv, där låter det ok, problemet kommer när man för muspekaren över knapparna, då låter det mer och mer.
datorn hackar väldigt mycket när jag kör med ljud på, hjälp......
[ Detta inlägg ändrade av xnckidx 2001-04-18 17:51 ]
April 5, 2001
April 5, 2001
April 5, 2001
Har försökt ytterligare att få igång ljudkortet ordentligt, testade den här gången med att byta IRQ på ljudkortet, kollade både plats 10 och 11 men ingen förändring. (det är väl dom som brukar vara tomma?)
Har börjat få funderingar på om det är något allvarligt hårdvarufel, vilka fysiska enheter kan påverka så här?
grafikkort? minne? hårdiskar? moderkort?
köpte som sagt ett nytt ljudkort igår men oljudet har bara blivit "bättre", lite finare(låter lite som när man har dålig mottagning på digital tv´n).
Har även testat att dra ut allt lull-lull som sitter i datorn, no change made......
(cd, brännare, zip, överflödiga hdd, nätverkskort, modem)
Någon som ens råkat ut för något liknande?
April 9, 2001
Ja, faktiskt! Jag hade "gnissel" i högtalarna och tex när jag flyttade muspekaren så fick gnisslet en annan tonart.
Detta kan (men behöver inte) bero på en grounded loop, vilket kan bero på flera saker.
* Ha ej någon skabbig pryl i närheten som inte är skärmad.
* Ha ej sladdar som ligger i rullar, de kan ta upp radiovågor (låter sjukt men är sannt) om de är ljudkablar.
* Ha så korta audiokablar som det går, helst skärmade (lägg ut lite mer kosing på kablarna!!)
* All audioutrustning bör ej vara ihopkopplad med ljudkablar om olika enheter tar ström ifrån olika vägguttag. De får då en varsin jord och det kan bli någon form av rundgång.
Hoppas något av ovanstående hjälper,
Hälsningar,
AudioVideoFilen
1 Guest(s)