March 13, 2008
Tjenare! Jag har ett märkligt problem jag har haft länge utan att orka felsöka med hjälp av forum... I alla fall.
Det är så att när jag gör nåt som har med ljuduppspelning (film, musik, spel etc.) att göra så "sviktar" ljudet till och allt blir mycket tystare, för att sedan återvända till vad jag från början ställt in det till.
Jag har Creative I-Trigue 3330 högtalare (2.1) och ett X-Fi XtremeMusic. Jag frågade min polare om detta, då han är teknisk av sig när det gäller ljud - hans råd var att "stänga av" en så kallad kompressorfunktion, då det var den han misstänkte var boven. Visserligen fann jag ingen "kompressorfunktion" men däremot SVM (smart volume management) som jag sedan stängde av. Utan resultat. Men sedan upptäckte jag något. Från baslådan går en liten dosa som man vrider igång 2.1-ljudet med. När den klickar till och lyser blått så är högtalarna igång. Jag studerade den länge under musikuppspelning, och märkte att lampan lyste väldigt svagt ibland, och ibland helt svart, o när detta hände så sänktes volymen. Där har vi boven, det är iaf min teori. Tål att tilläggas att vredet på dosan är väldigt "slappt" dvs att det inte känns som att man ställer in volymen efter små "hack" i dosan.
Så frågan är.. Kan man köra UTAN dosan? För ljudkortet är det ej fel på, har testat med hörlurar och då får jag exakt den volymen jag ställt in utan säkningar/höjningar.
MVH Alex
September 1, 2002
Min gissning hade också varit något i stil med det där Smart Volume Management. Fast meningen med den funktionen är just att ljudnivån skall hållas mer jämn, inte att den skall tonas ut.
Tycker det låter som att något är lite sönder på prylarna. Har inte varit med om det själv så mitt tips är att höra med Creatives support.
March 13, 2008
Gamblor wrote: Min gissning hade också varit något i stil med det där Smart Volume Management. Fast meningen med den funktionen är just att ljudnivån skall hållas mer jämn, inte att den skall tonas ut.
Tycker det låter som att något är lite sönder på prylarna. Har inte varit med om det själv så mitt tips är att höra med Creatives support.
Ok, fast Creative har väl en rätt så okänd support? Vore enklare om man bara kunde köpa en ny dosa och testa. Alt. låna en likadan dosa av någon och kolla om det hjälper.
Tack för hjälpen!
1 Guest(s)