January 31, 2003
Hej på er
Hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem som jag själv inte kan lösa då min kunskap inom ämnet är knapphändig. Jag äger ett 5.1 högtalarsystem (Videologic ZXR-500) som skall klara Dolby Digital surrond mm, detta system skulle jag vilja koppla till min dvd-spelare en Kiss Technology DP-500. Nu till problemet utgångarna från ZXR-500 är tre stycken likadana sladdar och de ändarna som sitter i ZXR-500 är delade i två en röd en vit(alltså 6 "ingångar" i ZXR-500 --> tre kontakter(bak, fram o sub+mitt) som skall sättas i dvd-spelaren).
De tre sladdarna som skall sättas i dvd-spelaren får inte plats, det finns nämligen bara 2 sådana uttag på dvd-spelaren. Tidigare har högtalarsystemet varit kopplat till en PC med ljudkort som hade de 3 ingångarna och det funkade mycket fint. Vad kan man göra för att koppla in högtalarsystemet till dvden? övriga "ingångar" som finns på dvd-spelaren är video, s-video, scart, coax och nätverksingång.
tack på förhand
March 10, 2003
Högtalar systemet är avsett för en PC därför är det inte helt lätt att koppla till en DVD.
Problemet är att surrond systemet inte är digitalt utan analogt.
Dolby digital biten sköttes innan av din dator, innan den analoga signalen gick ut till högtalar systemet.
DVDn du har har inte de kontakter du behöver för att få 5.1 ljud ihop med detta systemet.
Ur din DVD kan du bara få 5.1 digital signal via COAX.
Något som inte ditt högtalar system har support för.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)