September 3, 2001
Billigt och bra, jaaa... eftersom det numera är billigare att producera 5.1 ljudkort, så är det ett mycket bättre köp oftast, då du får mycket fler alternativ för till exempel framtida uppgraderingar av dina högtalare osv.
5.1 är ju nästan samma sak som bio hemmabioljud, och därför brukar de hålla mycket bra mått. Mycket bättre kvalitet än till exempel ett "vanligt" stereo ljudkort, som soundblaster PCI 128...
Detta kort kan du få för runt 200 kr, det duger kan man säga. Men inte för den som har erfarat ett ljudkort som Sb Live! eller bättre. Det är MYCKET bra kvalite, mycket mindre brus, och allt d där (bortsett från lite kompatibilitetsproblem osv, men om man får d att funka så funkar det superbt).
Du tjänar alltså mycket mer på ett ljudkort som Soundblaster Live! 1024 player... det är en 4.1 ett ljudkort. Men du kan ju även använda endast front utgången, och skippa bakhögtalarna, och ändå få mycket bättre ljudkvalite än de vanliga stereo-ljudkortet.
Vill du absolut ha stereoljudkort så rekommenderar jag professionella ljudkort (har inget märke i minnet) men då ökar ju priset därefter.
Good luck
May 7, 2001
man kan ha massor av effekter med SB Live! oxo... men! frågar jag mig... VARRFÖÖÖRR i hela världen skulle man vilja det????? Får faktiskt säga, som professionel ljudtekniker, att det är den fånigaste fukntion jag skådat på länge.. Nä, vill du ha ett BRA stereo ljudkort kolla på ett Turtle Beach.. dom är mycket bra. annars får jag hålla med om att i ljudkvalitet så duger Live! alldeles utmärkt. Dock kan jag ju säga som så att om du avser att spela upp Mp3 o dyl så spelar det ingen roll avad du har för kort, nästan.
1 Guest(s)