Ljudkort till ett Creative Megaworks|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ljudkort till ett Creative Megaworks
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 20, 2005 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Vilket ljudkort behöver man för att få ut max kapacitet på ett Creative megaworks 550D THX? Har idag ett Soundblaster Live! 5.1 och undrar om detta räcker till högtalarsystemet Megaworks?

/Dani

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
923562
July 20, 2005 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

I och med att högtalar kittet är THX certifierat så skulle jag nog rekomendera ett THX certifierat ljudkort också. T.ex. ett SB Audigy 2 ZS finns från ca 600kr

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
923737
July 20, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har MegaWorks 550D tillsammans med kortet som Imlal nämnde (SB Audigy 2 ZS). "Grymt" ljud. Du kan trycka på rejält med den uppsättningen också.
Trots att jag betalade 4k för mitt ljud (högtalare + ljudkort) så är det nog det jag är mest nöjd med. Sitter oerhört mycket och bara lyssnar på musik, med några grymma 320kbps album har många timmar säkrade. Dom funkar även bra i spel och film (ser nästan aldrig på film dock).

Om jag vore du skulle jag köpa ett "SB A2 ZS" så fort du har råd. Fruktansvärt prisvärt.

//Johan

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
924132
July 21, 2005 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det du har duger väl fint, beroende på vad du ska ha det till, spel, musik, film?

THX är inget du behöver bry dig om, bara tre bokstäver som Cretive sätter dit för att det låter tufft.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
924295
July 21, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: THX är inget du behöver bry dig om, bara tre bokstäver som Cretive sätter dit för att det låter tufft.

Det där var ju kanske det dummaste jag hört i år. THX har ingen anknytning till Creative mer än att Creative gör produkter som THX-certifieras. THX skapades av ett farmarföretag ägt av George Lucas och är en kvalitetscertifiering, främst för biografer, men även för hemmabiopaket osv.

Själv skulle jag tycka det vara onödigt att ha högtalare för nästan 3k och sen ett ljudkort för 100-lappen. Ett Live!-kort kommer inte kunna ge allt vad 550D kräver. Köp ett A2 ZS.

//Johan Lojander

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
924330
July 21, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för mkt informativa svar!
Vet precis vad jag ska ha nu.

/Dani

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
924374
July 21, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter på ett ännu grymmare ljud än Megaworks. Har nämligen Gigaworks S750....jag lovar...det är BÄST 😉

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
924402
July 21, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag sitter på ett ännu grymmare ljud än Megaworks. Har nämligen Gigaworks S750....jag lovar...det är BÄST 😉

Det är sant. Men smakar det så kostar det. MegaWorks har en mer human prislapp och du får fortfarande grymt datorljud! Jag hade inte sagt nej till en gigaworksuppsättning iaf :

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
924589
July 21, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: [quote=Oven]THX är inget du behöver bry dig om, bara tre bokstäver som Cretive sätter dit för att det låter tufft.

Det där var ju kanske det dummaste jag hört i år. THX har ingen anknytning till Creative mer än att Creative gör produkter som THX-certifieras. THX skapades av ett farmarföretag ägt av George Lucas och är en kvalitetscertifiering, främst för biografer, men även för hemmabiopaket osv.

Själv skulle jag tycka det vara onödigt att ha högtalare för nästan 3k och sen ett ljudkort för 100-lappen. Ett Live!-kort kommer inte kunna ge allt vad 550D kräver. Köp ett A2 ZS.

//Johan Lojander

Creative äger en stor del i THX, hur mycket är jag osäker på. Inte lyckats hitta den specifika länken men här är en gammal
http://alive.singnet.com.sg/news/archive/2002-04-2002-06.htm
sök på thx på den sidan.
Så jo Creative har mer med thx att göra än att bara göra produkter som blir thx stämplade.
Om du vill ha ett vettigt ljudkort kör med m-audio revolution 7.1 eller något av de bättre.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
924664
July 21, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en följdfråga om det går bra 🙂
Jag funderera lite på jämförelse mellan datorhögtalare och stereohögtalare. Hur är skillnaden i pris och ljudkvalitet. Vi säger runt 3500kr för ljudkort+megaworks. Vad för slags stereoanläggning får man för det priset? Får man några grymma stereohögtalare + stereoanläggning för det priset? Vilket är bäst att satsa på?

/Dani

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
925325
July 22, 2005 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Har en följdfråga om det går bra 🙂
Jag funderera lite på jämförelse mellan datorhögtalare och stereohögtalare. Hur är skillnaden i pris och ljudkvalitet. Vi säger runt 3500kr för ljudkort+megaworks. Vad för slags stereoanläggning får man för det priset? Får man några grymma stereohögtalare + stereoanläggning för det priset? Vilket är bäst att satsa på?

/Dani

Har alldrig hört några dyrare datorhögtalare, endast billigt skräp. Men jag tvekar på att du får några bra stereohögtalare + stereo för 3500kr, begangnat kanske. Fast det kanske finns några billiga och bra Kinahögtalare för någon tusenlapp, åk runt på onoff o Co och lysna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL