October 13, 2001
Hejsan..
Jag skulle också vilja veta detta.. Jag har nforce2 jus tnu det inbyggda kortet vilket funkar bra. Men jag är ute efter ett kort som har mkt bättre ljud lyssnar mycket musik och ser mycket film genom datorn som är kopplad med 10m SPDIF kabel till min reciever. Undrar om CREATIVE X-FI AUDIO med tillbehöret "audio bracket" är bättre ljud är inbyggda nforce2 ??
December 5, 2001
Jag har ett bra svar...
Så länge ni kör digitalt till era förstärkare spelar det ingen roll vad ni har för ljudkort, eftersom ljudströmmen bara slussas vidare och behandlas av DACen i era förstärkare. Däremot om ni kopplar analogt från ljudkortet så är det DACen i ljudkortet som behandlar ljudströmmen.
Så är ni inte nöjda med ljudet som det är nu så finns två alternativ...
Byt ljudkort och koppla analogt (innebär fler sladdar),
eller byt förstärkare och kör digitalt 🙂
April 29, 2003
Jag hade samma problem..
Jag köpte ett rätt dyrt moderkort där det fanns digital ut och spdif och skit men eftersom datorn blådumpade och felkoden klagade på ljudet så köpte jag ett soundblaster Fatality professional series X-fi och monterade in, (tydligen gick inte ljudproblemet lösa på moderkortet och jag hade ingen lust att vänta,problemet va att hårdvaruacceleration inte gick att ha aktiverat så jag disablade ljudet på moderkortet och köpte ljudkort istället) 😀
efter det så köpte jag en YSP-1100 och då tänkte jag att varför inte koppla in datorn via toslink till denna..
så jag köpte en Creative® Digital I/O Module [Image Can Not Be Found] och kopplade in den i ljudkortet och därifrån direkt till ysp-1100, funkar klockrent!.
March 10, 2003
Jag röstar på ett Auzentech kort om du vill ha bra ljud. Creatives kort är bara bajs till HTPC.
Har ett http://www.dustinhome.se/pd_50.....95675.aspx som ger mycket bättre ljud är mitt X-fi.
Kör med optisk kabel till min förstärkare för att undvika jordfel.
Dessutom finns det ju inget creative kort som ger äkta digital ut. Iaf inte i 5.1 eller högre.
Enda kortet som klarat äkta digitalt innan Auzentech korten är Nforce2 Soundstorm.
Iaf om man räknar de billigare korten på marknaden.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 27, 2002
Ctrl wrote: Jag röstar på ett Auzentech kort om du vill ha bra ljud. Creatives kort är bara bajs till HTPC.
Har ett http://www.dustinhome.se/pd_50.....95675.aspx som ger mycket bättre ljud är mitt X-fi.
Kör med optisk kabel till min förstärkare för att undvika jordfel.Dessutom finns det ju inget creative kort som ger äkta digital ut. Iaf inte i 5.1 eller högre.
Enda kortet som klarat äkta digitalt innan Auzentech korten är Nforce2 Soundstorm.
Sådant kanske man ska invenstera i. Ser rikigt bra ut.
Efterssom jag redan har fördragna toslinkkablar i huset måste det vara toslink på kortet.
December 5, 2001
Ctrl wrote: Jag röstar på ett Auzentech kort om du vill ha bra ljud. Creatives kort är bara bajs till HTPC.
Kör med optisk kabel till min förstärkare för att undvika jordfel.Dessutom finns det ju inget creative kort som ger äkta digital ut. Iaf inte i 5.1 eller högre.
Är också inne på att byta ut mitt Audigy 2 ZS...
Vad är det för utgångar på kortet? Kan man koppla alla kanaler analogt till recievern? Min reciever är bland de billigaste som finns, så jag antar att DACen på detta ljudkort är bättre...
March 10, 2003
Jo, går fint att få alla kanaler analogt med. Kortet är inget direkt spelkort eftersom det bara stödjer EAX2 eller vad det är.
Men klarar sig man utan sådant är det ett bra ljudkort. M-Audio har bra kort med kom jag på, inte så hemma på dem dock.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 5, 2001
Ctrl wrote: Jo, går fint att få alla kanaler analogt med. Kortet är inget direkt spelkort eftersom det bara stödjer EAX2 eller vad det är.
Men klarar sig man utan sådant är det ett bra ljudkort. M-Audio har bra kort med kom jag på, inte så hemma på dem dock.
Har nämligen problem att få det funka med mitt Audigy. Får inget ljud till centerhögtalaren. Hur är det på ditt kort...är det samma utgång för center och sub?
March 10, 2003
Mjo, tror det är det. Är iaf 3 kablar om man vill köra 5.1 som jag hade analogt innan jag skaffade ny reciver.
Kommer inte gå tebax till alla dom jävla kablarna igen - Optiskt ftw!.
Problemet med ljudet för din del kan bero på hur ditt högtalar system är med. Men vet efter expriment med Audigy 1 kort att 5.1 från Creative får en att vilja begå Seppuku.
March 10, 2003
Om du menar Auzetech kortet så vetifan. För min del var det tuta och kör.
Skall kollla på min HTPC vad jag kör för inställningar. Men mig veterligt ställde jag bara in DTS för att få det ljud jag ville ha.
Edit: Nope ser inget konstigt där. Finns ju inte så mycket att ställa in.
Kör "DTS Interactive 5.1" över SPDIF out.
Kolla så inte windows egna inställningar står på Stereo. Vet att på mitt X-fi så kan det ibland köra över ljudkorts inställningar och ge mig 2.0 fast att det i drivrutinerna skall vara 5.1
1 Guest(s)