February 6, 2005
Hejsan
Jag har ett konstigt problem med mitt ljudkort som är ett Creative SB X-Fi.
Till problemet, När ja spelar musik så efter en stund så börjar det knastra som det vore att man spelar en gammal vinylskiva. Stänger ja sen av musiken & sätter på det igen så knastrar det hela tiden & ibland så försvinner det. Det kan även bli så att ljudet bara slutar att fungera.
Jag får då gå & inaktivera ljudkortet, starta om datorn & aktivera det igen då börjar det fungera igen men sen efter ett tag börjar det knastra igen lite då & då.
Jag har provat att avinstallera & avinstallera drivrutinerna, installerat nya drivrutiner men fortfarande samma problem. Känns som ja har provat allt men har förmodligen inte gjort de.
Är det någon som har bra förslag?
Tack på förhand
Mvh Lennie
December 16, 2003
Ljudkortsproblem!
Det var ett tag jag hade problem med mitt Audigy men problemen verkar
var desamma....
Testa att byta slot. Ändra IRQ om det går.
Ändra storleken på bufferten & ändra latencyn. Nåt av dessa funkade för mig.
(Uppgradera moderkortets bios kan vara idé då vissa tillverkare verkar vara
mer angelägna att lösa problemet än Creative själva. Se till att drivisar är "up to date" i övriga systemet)
Googla på "X-FI problems" eller "X-FI issues" så kan du hitta mer och hur problemet ev. kan kringgås.
Ett exempel: http://www.ngohq.com/home.php?.....arc_id=124
Finns massor med sidor och forum.
Lycka till!
February 6, 2005
Marre wrote: Ljudkortsproblem!
Det var ett tag jag hade problem med mitt Audigy men problemen verkar
var desamma....Testa att byta slot. Ändra IRQ om det går.
Ändra storleken på bufferten & ändra latencyn. Nåt av dessa funkade för mig.(Uppgradera moderkortets bios kan vara idé då vissa tillverkare verkar vara
mer angelägna att lösa problemet än Creative själva. Se till att drivisar är "up to date" i övriga systemet)Googla på "X-FI problems" eller "X-FI issues" så kan du hitta mer och hur problemet ev. kan kringgås.
Ett exempel: http://www.ngohq.com/home.php?.....arc_id=124
Finns massor med sidor och forum.
Lycka till!
Ja har bara några frågor till, va betyder IRQ & vart hittar man det?
Hur uppdaterar jag biosen?
December 16, 2003
Ja... Och svårt at svara på riktigt utan att skriva en roman.
IRQ = interrupt request
http://sv.wikipedia.org/wiki/I.....pt_request
Går det inte ändra genom egenskaper i enhetshanteraren så kanske det går via bios.
Läs även detta om dina problem: http://forums.overclockersclub.....e=threaded
Hur man uppdaterar bios står i manualen och/eller på hemsidan för tillverkaren av ditt moderkort.
Där står även vad den nya versionen av bios medför för förbättringar.
Omfattar inte uppdateringen ljudkortprolem eller nåt annat som trillskas för dig tycker jag att den åtgärden kan vara onödig.
Finns även trådar om det här på forumet.
July 14, 2005
BIOS inställningarna når du genom att hålla in F2 eller DEL samtidigt som du startar PC'n.
Finns förstås undantag där också...
IRQ= Interupt ReQuest, kontrollkretsarna och dom olika korten i datorn skicka IRQ-signaler för att tala om att dom skall skicka data exempelvis.
Ibland kan det bli konflikter mellan kort som vill använda IRQ på samma kanaler vilket kan skapa störningar som du hört, fixar inte datorns automatiska fördelning av IRQ så kan man behöva hitta en som är ledig i BIOS.
Så det du behöver göra i det fallet är att kolla i manualen (om dom nu ens uppger sådan information längre) efter vilket IRQ nummer Ljudkortet helst vill ha och tillsätta den i BIOS.
Obs! Oftast om startar PC'n så att BIOS-informationen visas i sin helhet (POST=Power On Self Test) så brukar det stå listat på skärmen vad korten har för IRQ-nummer.
Förr var det väldigt manuellt jobb att ställa in IRQ vilket gav namnet IRQ-bingo men om du ger dig på ett försök så kanske det inte står något direkt om ljudkort i BIOS utan man tillsätta IRQ-nummer efter vilken plats eller slot den sitter i moderkortet.
Det här blev väll lite överkurs förmodar jag men det finns en uppsjö av information om sprakande ljud "Statics" hos ljudkortet och vad jag sett skulle dom ha fixat det med den senaste uppdateringen hos Creative men så är ju deras support under all kritik.
Med vänliga hälsningar Jonas.
1 Guest(s)