August 7, 2003
Av de där två skulle jag nog välja... Seagate tror jag. Det beror lite på tillverkningsland, finns de från Kina med vit motor i mitten som låter lite mera och de från... öh Singapore? som låter mindre.
Annars är Samsung kända för tysta drivar... kanske lite väl "overhypade" av sina fans men iaf.
Seagate går dock inte tysta mera genom AAM (tyst söknings-mode fast gör disken långsammare) nån patent-fråga beror det på där Seagate inte vill slanta upp)), där är Hitachis diskar bäst som kan varva ned till 4200 RPM när de inte används osv...
Men, för att svara igen på din original-fråga, av Seagate och WD och om du inte ska använda AAM så skulle jag välja Seagate.
(Maxtor är numera samma sak som Seagate förresten)
September 1, 2002
Jag skulle också välja Seagate före WD, även om skillnaden inte är så stor. Märkligt att Seagates diskar med S-ATA-gränssnitt låter betydligt mer än deras tidigare med P-ATA. Samsung-diskarna som många lovordar som tysta för ganska mycket oväsen också.
Jag har ännu inte funnit en S-ATA-disk som låter mindre än min gamla Seagate Barra P-ATA som sitter i flickvännens dator.
May 23, 2006
Gå in på http://www.silentpcreview.com och kolla deras rekommenderat-lista. Seagate finns INTE med där. WD och Samsung är de tystaste 500GB-diskarna på marknaden och Samsung verkar vara allra tystast.
November 14, 2003
Jag har både en Samsung 250GB SATA och en WD 250Gb IDE. Samsungen låter otroligt mycket mer än min WD 250GB.
Innan jag aktiverade AAM på båda diskarna var de båda två mer högljudda vid sökningar. Men med AAM så låter WD nära på ingenting, medans samsungen fortfarande låter en hel del vid sökningar.
Jag skulle absolut rekommendera en WD.
May 14, 2007
WD är mycket tysta. Enbart i den dator jag använder just nu finns en WD raptor + 2st WD 500gig RE-diskar, och för det mesta hörs de inte. Vid defrag och enstaka andra tillfällen kan raptorn rassla lite, men inte så det stör. De andra två har jag inte hört någonting alls av. Datorn är rätt tyst överlag.
Jag har inte aktiverat AAM på någon av diskarna.
Här är en jämförelse på WD500 och en bröthög andra diskar:
http://www.silentpcreview.com/.....page2.html
November 14, 2003
Moxica wrote: WD är mycket tysta. Enbart i den dator jag använder just nu finns en WD raptor + 2st WD 500gig RE-diskar, och för det mesta hörs de inte. Vid defrag och enstaka andra tillfällen kan raptorn rassla lite, men inte så det stör. De andra två har jag inte hört någonting alls av. Datorn är rätt tyst överlag.
Jag har inte aktiverat AAM på någon av diskarna.
Jag rekommenderar dig att aktivera AAM, det gjorde en riktigt stor skillnad på ljudnivån vid aktivitet på min WD!
May 14, 2007
Jag har datorn på bordet, knappt en decimeter från vänsterhanden, det är en bigtower med diskarna längst fram, längst ner. Jag hör oftast inte diskarna i den, hör knappt nåt annat i datorn heller. Ett mycket svagt susande/knorrande ljud från de främre fläktarna är det enda jag märker om jag lyssnar noga. Dom ska enligt spec hålla sig runt 17dB, men är nerställda en aning, kanske de låter i 10-12dB nu, och diskarna är tystare än fläktarna, så jag är rätt nöjd med datorn som den är. Utan AAM. Jag tror faktiskt inte jag skulle kunna höra nån skillnad med AAM på eller av.
April 12, 2003
Hmm ja det var lite olika bud här! Mycket beror väl på vilket märke OCH vilket serie av hårddiskar det är. Jag köpte senaste serien av 500gb Samsung (Spinpoint T166) och jag måste säga att jag tycker verkligen den är SUPERTYST, inget vinande inget knattrande alls.
Förut har jag kört med WD, Seagate och Maxtordiskar, alla dessa diskar lät mycket mycket mer än Samsung T166-disken. Men då jämför jag ju en ny modell mot gamla modeller, och det känns fel. Man måste jämföra nytt mot nytt.
WD har väl nån ny silent serie också om jag inte sett fel. Kolla runt lite, men tänk på att jämföra rätt saker.
Mvh Nisse
😀
[ Tt Core V21 | 5820K @ 4,5Ghz | Noctua NH-D15 | Asrock X99m Extreme4 | Corsair LPX 32Gb | EVGA Supernova G2 650W | HD6970 2Gb | M.2 500Gb SSD ]
2 Guest(s)