January 12, 2007
Hej!
Har fått ihop HTPC burken för nån vecka sedan, och vi har börjat se på några film. När vi tittade på Die Hard 4 häromdagen så märkte vi att ljudet betedde sig konstigt; varje gång att ljudet i scenen egentligen var högt, dvs värsta aktion eller pistolskott osv, då sjönk just ljudnivån från högtalarna 😕
Tänkte det kanske var filmen, men det har varit så vid flera nu.
Känns som något slags automatisk 'skydd' som sänker vid högljudda scener.. men så kan man ju inte ha det! :cy:
Har kollat lite i mjukvaran men inte hittat något. Hoppas någon här känner igen fenomenet och vet vad som är anledningen och hur det ska lösas?!
Följande prylar jag kör med:
* Ljudkort : Realtek ALC850 Audio AC'97 Codec på Gigabyte GA-K8NXP-SLI moderkort (http://www.gigabyte.com.tw/Pro.....-K8NXP-SLI)
* Högtalare: Creative S750 GigaWorks 7.1 - kopplat via 3.5mm pluggar (jag kör fram, center och rear utgångar från ljudkortet, har inte plats med de 2 mitten-högtalare så de är inte kopplade)
Hoppas någon har lösningen! Skittråkigt att inte ens KUNNA störa grannarna
Mvh
//Joris 😛
August 16, 2003
jag har Creative GD550 motsvarar väl Inspire 5100 eller något sådant. det händer att det blir som du beskriver, som tur är händer det inte så ofta, måste slå av och på ljudanläggningen, ibland är det helt hopplöst, har inte högt alls men ljudet bara dörut massor med gånger, andra gånger måste jag verkligen ha högt på för att det ska bli sådär, eller som nu har den gått några månader utan problem.
vet inte om det är samma problem men Creative...
January 12, 2007
Nej detta är med Windows XP (MCE), dock jag köra bara som Win XP (eftersom jag inte förstår MCE än ).
Kör med PowerDVD förresten.
Vi har även dragit igång med Prison Break, från DVD. Inga som helst problem där 😕
Nästa gång det blir så konstigt kan jag klart försöka stänga av ljudet och sätta på igen, men om det nu är det?
Det känns som sagt som något slags 'överskydd' eller så... har haft det på en walkman tror jag, eller så hade X-Fi kortet det....
1 Guest(s)