Ljudnivån sjunker hela tiden när det blir högt volym ?!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ljudnivån sjunker hela tiden när det blir högt volym ?!
JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2007 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har fått ihop HTPC burken för nån vecka sedan, och vi har börjat se på några film. När vi tittade på Die Hard 4 häromdagen så märkte vi att ljudet betedde sig konstigt; varje gång att ljudet i scenen egentligen var högt, dvs värsta aktion eller pistolskott osv, då sjönk just ljudnivån från högtalarna 😕
Tänkte det kanske var filmen, men det har varit så vid flera nu.

Känns som något slags automatisk 'skydd' som sänker vid högljudda scener.. men så kan man ju inte ha det! :cy:

Har kollat lite i mjukvaran men inte hittat något. Hoppas någon här känner igen fenomenet och vet vad som är anledningen och hur det ska lösas?!

Följande prylar jag kör med:

* Ljudkort : Realtek ALC850 Audio AC'97 Codec på Gigabyte GA-K8NXP-SLI moderkort (http://www.gigabyte.com.tw/Pro.....-K8NXP-SLI)

* Högtalare: Creative S750 GigaWorks 7.1 - kopplat via 3.5mm pluggar (jag kör fram, center och rear utgångar från ljudkortet, har inte plats med de 2 mitten-högtalare så de är inte kopplade)

Hoppas någon har lösningen! Skittråkigt att inte ens KUNNA störa grannarna

Mvh
//Joris 😛

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1153260
August 24, 2007 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har Creative GD550 motsvarar väl Inspire 5100 eller något sådant. det händer att det blir som du beskriver, som tur är händer det inte så ofta, måste slå av och på ljudanläggningen, ibland är det helt hopplöst, har inte högt alls men ljudet bara dörut massor med gånger, andra gånger måste jag verkligen ha högt på för att det ska bli sådär, eller som nu har den gått några månader utan problem.

vet inte om det är samma problem men Creative...

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1153280
August 25, 2007 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Detta är med Windows Vista va?

Mirkl0rd
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 336
1153283
August 25, 2007 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag upplever samma sak med XP och ljudkortet i sign!

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
1153287
August 25, 2007 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Nej detta är med Windows XP (MCE), dock jag köra bara som Win XP (eftersom jag inte förstår MCE än embarassed ).

Kör med PowerDVD förresten.

Vi har även dragit igång med Prison Break, från DVD. Inga som helst problem där 😕

Nästa gång det blir så konstigt kan jag klart försöka stänga av ljudet och sätta på igen, men om det nu är det?

Det känns som sagt som något slags 'överskydd' eller så... har haft det på en walkman tror jag, eller så hade X-Fi kortet det....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL