ljud/skärm och grafikkorts probs... :(|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ljud/skärm och grafikkorts probs... :(
Improved
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 2, 2005 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan alla här på NH... (Sry om detta blev för långt)

Skulle behöva ert hjälp, jag har fösökt att få hjälp genom andra forums men förgäves... Så hoppas man har kommit rätt Då alla här verkar vara kunniga, saken är att jag kan inte lira mina favorit spel med hård eller mjukvaror problem som stör något fruktansvärt.

Litte info över min dator innan jag beskriver mitt dilema:

Speccs:
--------------------------------------------------------------------------------------
Microsoft Windows XP Professional SP2
AMD 3200+ Athlon 32-bit
Asus A7N8X v2.0 Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 3 DDR DIMM, Dual LAN, IEEE-1394) (nVIDIA nForce2 Ultra 400)
KINGSTON 512x2 PC3200 400mhz
Samsung SAMTRON 95P Plus [19" CRT] (H3NNA17943)
POWECOLOR ATI RADEON 9800 PRO 128 MB
Maxtor 6Y080P0 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
HITACHI HDS722512VLAT80 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
LITE-ON LTR-52327S (52x/32x/52x CD-RW)
SAMSUNG DVD-ROM SD-616E (16x/48x DVD-ROM)
Asetek Waterchill (Vattenkylning)
Microsoft USB IntelliMouse Explorer 3.0
Logitech Ultraflat keyboard (PS)
3Com 3C920B-EMB Integrated Fast Ethernet Controller
BBB 13mbit (Tidigare Bostream Scream VDSL 13mbit)
--------------------------------------------------------------------------------------

Drivrutiner:
Windows updateringar (Nyaste, med Service pack2)
Direct X 9.0c
ATI Catalyst (En äldre variant, då jag hade problem med dem nya)
Nvidia nforce (Chipset drivrutiner från skivan som kom med dator)
Nvidia nforce (Ljuddrivruter från skivan som kom med dator)

Ljudproblem:
Intergrerade ljudkortet är det något fel på, tex om jag kör BF2 och ventrilo samtidigt så får jag robot ljud i ventrilo från dom som snackar.
Jag blir tvungen att stänga av BF2 för att det ska låta normalt igen.
Samma sak händer om jag spela Warcraft 3. Eller något annat spel för den delen. En annan sak vad jag har märkt angående ljudet är att om jag inte har någon som helst ljud relaterat program igång och jag öppnar en mapp så hör det en låg minimal störning, som att det är knas nånstans.

Ibland kan ljudet bli kass, ljudet sänks lite av sig själv och blir sämre.
Ljudet och kvaliten kommer tillbaks av sig själv.

Ludet hör kasst och med störningar om det är många ljud på gång samtidigt som i BF2, CS, WC3 osv.

Grafikkorts/Skärm problem
Att låsa HZ på min gamla dator har inte varit något problem innan, (Använder Refreshlock) men nu på denna nyare så låser den HZ men en störning mitt på skärmen uppstår, störningen fanns inte där innan, störningen är i form av ett sträck som går tvärs över skärmen, den förflyttar sig neråt ju flera steg man tar innen i spel, tex CS. Jag har kollat på Radeon drivrutinernas kontrollpanel och försök fixa det där, men eftersom jag har haft Nividia kort innan så fattar jag inte så mycket om ATI... BTW har använder samma skärm som jag använde innan på min andra lite sämre dator.

Allmänna problem
Jag sätter på dator, med tanke på att det är en relativ snabb dator så ska den få en smidig start. Allt laddas normalt, men jag märker att det hackr upp sig i 0.5 sekunder. Detta kommer och går, vare sig det är inne i ett spel eller när jag kollar på en film eller när jag håller på med något program. Att få detta problem i stridens hetta i tex BF2 eller CS är livsavgörande. Dett förekommer oxå oftas när jag ska skjuta iväg första skottet, eller kasta granat, eller fienderna närmar sig mot mig.
Detta är oehört jobbigt och frusterande då jag spelar i en aktiv CS klan och är i behov av att min hårdvra och mjukvara fungerar som den ska.
BF2 spelandet blir oxå jobbigt då fienderna hinner döda mig när datorn hackar upp sig i 0.5 sekunder. Först trodde jag att det var min nätverkskort, dubbelkollade den, stängade av mitt andra närverkskort i bios, av installerade den i enhetshanteraren. Sen trodde jag att det var min lina (internet).

Har optimerat linan med ett program jag fick av BBB (SG TCP Optimizer)
Men det är inte felet heller, när jag belastar linan som kommer jag upp i 1300kb som mest och 1100kb som mest i upload.
Trodde oxå jag hade virus eller spywares, men icke sa nicke. Jag har kört en full scan med mitt Kapersky (orginal fullversion, inget demo verion), sök efter spywares med olika anti spyware program, men inte hittat något.
Tömt temporära filer, tagot bort cookies, rensat registret med olika register program. Det finns inte något mjukvaro eller system fils fel någonstans.

Värme problem:

En diod på moderkortet visar 51 grader, (ModerBoard Monitor 5 för att kolla värmen) är det något att oroa sig över, är det detta som skapar mina problem med både ljud och bildskärmsstörningar?

Min andra sämre dator flyter på mycket bättre än denna, (Inne i windows) klart denna får ju mer fps och kan spela mer krävande spel, men den känns trögare.

Problem på min andra dator (Den sämre)
En problemet med min gamla Berta är att om jag stötter till den lite så hänger den upp sig så att jag inte ens kan röra musen i windows, allt fryser till så jag får starta om dator. Vad kan det vara? Den är oxå up to date med druvrutiner och allt. Den körs med Windows XP pro SP2 oxå som min nyare.

Då jag inte är helt nybörjare med datorer (Har haft dator sedan 3.5 år tillbaka) så slår detta mig på fingrarna, jag kan inte sätta fingret på problemet, och tro mig jag har letat och letat och letat.

Så plz mina kära vänner, jag är i stort behov av er hjälp...

Mvh

En orolig 26 åring

jonor084
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
957797
October 2, 2005 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Har du provat att ladda ner dom senaste Moderkorts drivrutinerna? T.ex Ljud och vga?
Funkade för mitt integrerade ljud när ljudet bara kunde börja prassla som fan ibland.

Improved
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
957799
October 2, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har laddat ner både moderkorts drivrutinerna och för ljudet hos nvidia.com. Ska testa dessa nu, återkommer senare.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
957887
October 2, 2005 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Ventrilo problemet är att dina kompisar har inte tillräckligt stark CPU för att kunna snacka med så hög kvalite på ljudet smatidigt som ni lirar. Så sänk ljudkvaliten eller låt dina kompisar köpa nya 64 bitars cpu:er.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
958315
October 3, 2005 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du installerat om sedan du bytte grafikkortsfabrikat? Det är nog nödvändigt, sedan finns det ju andra moddar av ATi:s drivisar, av vilken jag tycker Omega är mycket bra, har kört på dessa i två år nu, och i stort aldrig haft problem med dem 😕 😛 wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL