January 4, 2008
Hejsan! jag funderar på att göra en liten slinga med LED-ljus som jag kan montera in i min dator, men jag vet inte riktigt hur jag ska åstadkomma det. hade tänkt att ha separata batterier, men går det med vanliga AAA eller AA-batterier? hade tänkt att ha ~10 stycken dioder...vilken kabel är vettig att använda?
December 16, 2003
Vilken kabel som helst - det går ingen ström direkt
genom lysdioder.
Vad skall du med batterier till när du har +5V och
12V direkt i datorn. Ev. kan du ha det för att testa
funktionen innan du pillar in det i datorn.
Å hur man räknar ut det?
Varje lysdiod har ett spänningsfall.
Ta det minus matnigsspäningen.
Vad som blir kvar skall falla över förkopplingsmotsåndet
som begränsar strömmen (så att lysdioderna inte bränner)
Å strömmen genom kopplingen skall vara den nominella strömmen genom dioden - finns i databladet.
Vidare U=R*I -> R=U/I
Spänningsfallet genom resistorn / strömmen
ger dig ett värde på resistorn.
Enkelt va!
December 16, 2003
JP wrote: men hur kopplar man slingan till agget då? måste man inte skaffa en han/hon-kontakt och koppla in kabeln på något sätt?
Finns på diverse dataskrot. Annars kan man klippa av en kontakt som inte används (ok, lite overkill) skala sladden och tvinna sladdar.
Och isolera förstås!
Återkom gärna via pm så kan jag hjälpa dig med uträknigar om
bestämt dig för lysdioder etc. Kanske har jag en kontakt med...
Gratis om jag hittar!
January 4, 2008
Jag tackar så hemskt mycket för att du tar dig tid! 😛
Jag har läst in mig på ämnet lite, och har nu beställt 5 ljusdioder och lite kabel. varje diod(blå) går på ca 3 volt, och om man har 4 stycken 3 volts dioder till ett 12 volts system så kommer man undan motstånd?
behövs nämligen inte mer i min låda, eftersom det enda jag egentligen är ute efter är att lysa upp insidan av datorn med ett blått sken...
2 Guest(s)