September 7, 2005
Hejsan
har en bärbar dator som mikrochippet sittar fastlött på moderkortet. Har en annan cpu, vet att moderkortet stödjer den hastigheten och nu är jag intresserad av att byta.
Pinnarna är genomgående och är punktlödade så vitt jag kan se. Och jag undrar om någon här har sådan här kunskap att utföra detta byte eller om ni vet någon som har det. Erbjuder självklart en liten belöning ifall det går som tänkt.
Tack på förhand Mvh tomas
September 7, 2005
denstore wrote: Vad är det för processor? Om det inte är sjukt tätt mellan benen, så kan man fixa det själv. Tålamod, och vettiga hjälpmedel, så funkar det.
Välkommen till forumet, förresten.
Tack ska du ha, det är en p3a 450 speedstep, den som ska in p3 1000 speed step. ingen skillnad på något utförande.
om det är aptajt eller inte kan jag inte avgöra. Men cpun lär ju tas bort från lödning också eftersom det sitter på vanliga pins. sådana som passar till stationära, dvs först lär cpun bort från den botten. Sen måste den cpun på moderkortet bort och sedan dit med det nya mikrochipet.
Känner du att du skulle vilja göra ett försök så gärna.
EDIT: du bor bra långt ner sthlm här 🙁 KTH
March 11, 2003
tomasroo wrote:
Tack ska du ha, det är en p3a 450 speedstep, den som ska in p3 1000 speed step. ingen skillnad på något utförande.om det är aptajt eller inte kan jag inte avgöra. Men cpun lär ju tas bort från lödning också eftersom det sitter på vanliga pins. sådana som passar till stationära, dvs först lär cpun bort från den botten. Sen måste den cpun på moderkortet bort och sedan dit med det nya mikrochipet.
Gör så att du inhandlar en lödstation, de är inte så dyra. En billig kostar runt 5-hundringen. Sen köper du en bra tennsug och en lödfläta. Med hjälp av dessa så avlägsnar du tennet som den nuvarande processorn sitter fast med. Oftast är det lite jobbigt på så stora komponenter, men det finns lite trix. Sen sätter du i den nya, flussar ordentligt, och löder den på plats. Svårare än så är det inte.
September 7, 2005
denstore wrote: [quote=tomasroo] Tack ska du ha, det är en p3a 450 speedstep, den som ska in p3 1000 speed step. ingen skillnad på något utförande.
om det är aptajt eller inte kan jag inte avgöra. Men cpun lär ju tas bort från lödning också eftersom det sitter på vanliga pins. sådana som passar till stationära, dvs först lär cpun bort från den botten. Sen måste den cpun på moderkortet bort och sedan dit med det nya mikrochipet.
Gör så att du inhandlar en lödstation, de är inte så dyra. En billig kostar runt 5-hundringen. Sen köper du en bra tennsug och en lödfläta. Med hjälp av dessa så avlägsnar du tennet som den nuvarande processorn sitter fast med. Oftast är det lite jobbigt på så stora komponenter, men det finns lite trix. Sen sätter du i den nya, flussar ordentligt, och löder den på plats. Svårare än så är det inte.
Har lött endel när jag gick i gymnasiumet men jag känner att jag skulle vara rädd för att bränna sönder moderkortet om man laddar på för mkt, och tennsug är ju det trasigaste som finns får ju aldrig upp något om maninte saftar på rejält 🙂 moderkort är väl ändå riktigt känsliga saker?
Kanske får se om någon på KTH håller på med elektronik ect. Tack ska du ha iaf
December 13, 2003
det blir mycket lättare om du kan fixa en "lödstation" med tryckluft, kommer inte ihåg vad dom heter men man löder med varmluft, mycket enklare om du kan hitta det någonstans, inget man köper och använder för en engång grej precis
Bild?
tror att jag fattar hur det ser ut, men jag kan ha missat något(trött)
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
March 11, 2003
tomasroo wrote:
Har lött endel när jag gick i gymnasiumet men jag känner att jag skulle vara rädd för att bränna sönder moderkortet om man laddar på för mkt, och tennsug är ju det trasigaste som finns får ju aldrig upp något om maninte saftar på rejält 🙂 moderkort är väl ändå riktigt känsliga saker?Kanske får se om någon på KTH håller på med elektronik ect. Tack ska du ha iaf
Med en hyffsad lödstation så kan du inte bränna kortet. Komponenter kan ta skada om man är vårslös, men inte kortet om du har ställt temperaturen rätt.
Tennsug är 90% vanesak. I början blir det alltid kaiko, men sen blir det mer naturligt. Lödfläta är bra för att ta det som sugen inte riktigt når.
September 7, 2005
denstore wrote: [quote=tomasroo] Har lött endel när jag gick i gymnasiumet men jag känner att jag skulle vara rädd för att bränna sönder moderkortet om man laddar på för mkt, och tennsug är ju det trasigaste som finns får ju aldrig upp något om maninte saftar på rejält 🙂 moderkort är väl ändå riktigt känsliga saker?
Med en hyffsad lödstation så kan du inte bränna kortet. Komponenter kan ta skada om man är vårslös, men inte kortet om du har ställt temperaturen rätt.
Tennsug är 90% vanesak. I början blir det alltid kaiko, men sen blir det mer naturligt. Lödfläta är bra för att ta det som sugen inte riktigt når.
Det är nog så att jag intekommer löda så mkt mer i framtiden då jag vad jag vet inte har så stor användning av det och jag vill lägga ut 500 kr p att köpa en lödstation och tennsug när jag heldre kan betala någon för att göra det :/ så det är väl bara hoppas att någon nappar ! 🙂
March 11, 2003
tomasroo wrote: [quote=denstore][quote=tomasroo] Har lött endel när jag gick i gymnasiumet men jag känner att jag skulle vara rädd för att bränna sönder moderkortet om man laddar på för mkt, och tennsug är ju det trasigaste som finns får ju aldrig upp något om maninte saftar på rejält 🙂 moderkort är väl ändå riktigt känsliga saker?
Det är nog så att jag intekommer löda så mkt mer i framtiden då jag vad jag vet inte har så stor användning av det och jag vill lägga ut 500 kr p att köpa en lödstation och tennsug när jag heldre kan betala någon för att göra det :/ så det är väl bara hoppas att någon nappar ! 🙂
Hör av dig om du inte hittar någon lokalt.
2 Guest(s)