August 27, 2007
Hej
Min kompis har en hp nc6000 laptop som inte har garanti eller något sådant...
den hade lite problem men efter felsökning så har vi lokaliserat problemet.
Problemet är ett litet chip ungefär 5-7mm brett / långt, på alla sidor av detta chipet är det 10 "pins" eller något sånt.
det är alltså väldigt litet vi snackar om, min fråga är vart (i Göteborg) kan man lämna in något sådant, behöver alltså antingen kolla vilka "pins" som är av och löda dem eller löda alla.
🙄
December 16, 2003
Kolla efter tv-reparatörer (finns det såna kvar?)
eller elektronikverkstad på gula sidorna. De borde
ha lödkolv och blås för ändamålet.
5-7mm är inte litet i sammahanget, men benen
är känsliga (och lödningarna avsynas i maskin eller
under mikroskop). Sen är frågan hur benen släppte,
om de kan rätas (kretsen borde bytas) men
framför allt om ledarna till kretsen är ok. Har de
lossat blir det dyrt att laga. Om det ens går.
August 27, 2007
om det har missuppfattats så är benen typ 0.5mm tjocka och ännu mindre mellanrum.
problemet är ett vanligt med denna modellen. det är liksom glapp i "max power" chipet och om man pressar lite på det så fungerar datorn men när man släpper så stängs den av igen.
grejen är att jag läste på HP support forum och andra ställen att detta kunde lösas genom att löda om chipet
March 14, 2001
Har man lite vana går det fint att löda kretsar med 0.5mm delning för hand utan någon speciell utrustning.
Om ni vet att det är den som behöver lödas om så är säkerligen det billigaste alternativet att låta någon privatperson med lite erfarenhet att göra det. Vart ni hittar någon sån vet jag dock inte. Jag hade kunnat göra det om jag bott i GBG, men det gör jag inte.
Kolla på elektronikforumet.com kanske, ordna gärna bilder (på kretsen) och så mycket information som möjligt så får du säkert något svar av någon.
1 Guest(s)