May 20, 2009
Hej.
För ett tag sedan så köpte jag en bärbar dator. Den har visats sig bli väldigt varm så jag skruvade upp den i jakt på dam. Väl inne hittade jag inte så mycket damm men däremot hittade jag en lös metallbit.
Set ut som att den ska sitta över processorn. Den låg i samma del av datorn som processorn. Metallbiten är fyrkantig med upphöjt i mitten. På en sida så är det en öppning på mitten.
Om det är så att den ska sitta över processorn, hur går man då tillväga? Det finns ju ingenting att fästa den med? Det är visserligen ett lager på insidan av metallbiten men det är knappast tillräckligt klibbigt för att det ska hållas på plats.
Datorn är en Acer travelmate 8204 WLMi. Processorn är Intel Core Duo 2Ghz.
March 14, 2001
Ja då var ju texten "Hittade även en bild på hur den ser ut:" en aning missvisande.
Antagligen fungerar den där metallbiten som någon form av kylare, det där "lagret" på den ena sidan är säkert kylpasta/lim/tejp som torkat och gjort att biten lossnat.
Är biten lika stor som kretsen ovan, och passar den, finns det säkerligen inte så många andra ställen den passar på, så att lista ut var den kan ha suttit bör inte vara så svårt tycker jag.
Det är inte så att den lossnat från något heatpiperör (ett rör av koppar med gas som flyttar värme från olika kretsar till kylaren), det brukar nämligen sitta en liten metallbit på röret för att öka ytan mot kretsen.
Har här du för övrigt en bild på en röntgad 8204, där ser man tämligen bra vad som är metall och inte:
http://i100.photobucket.com/al....._X-ray.jpg
May 20, 2009
Ja jag var förmodligen lite otydlig där.
heatpiperör? kan det vara den som går över processorn och grafikgrejen? nej tror inte det. Det är en liten metallyta mot processorn men den är betydligt mindre.
Den ser ut att kunna passa över kretsen. dock verkar det inte som att sidorna (som är nedsänkta) når ända ner till moderkortet men det kanske ska vara så.
En teori: Kretsen ser ut att ha något lite klibbigt över på ena sidan och lite på andra kanten. Den klibbiga ytan på baksidan av metallbiten är lite vikt i ena hörnet. Kan det vara så att eftersom den var lite vikt så kanske det inte fastnade riktigt och därför lossnade lättare?
Röntgenbilden visade inget som såg ut som metallbiten. Dock verkar det som att det var andra saker som skymde.
2 Guest(s)