September 16, 2002
Jag har en 1080p LCD-TV (47"), tyvärr klarar den bara 1024*768 från datorn av någon anledning. Den har ingen "PC-ingång" (VGA, etc.). Istället får man koppla via scart eller HDMI.
Däremot så klarar den ju att köpa 1080p från min PS3, så min fråga är.
Går det inte få datorn att säga:
- Hej! Jag är en 1080p-enhet! (T.ex. en PS3).
Jag förstår inte varför TV:n inte skulle klara att köra den upplösningen från en dator, då det går från andra HDMI-enheter.
Mitt grafikkkort är ett GeForce 7950GT 512Mb och klarar att köra ut upplösning på fullHD (1920*1080). Det har två st. DVI-utgångar, ingen HDMI.
Tack.
November 4, 2003
Lodisen wrote: [quote=crotale]Du skulle nog få bäst resultat om du köpte en VGA(DVI -> HDMI-adapter.
Ska han köra DVI > VGA > DVI > HDMI?
Det är väl DVI på grafikkortet original. DVI > HDMI?
Nej precis, DVI -> HDMI är smartare i det här fallet... När jag skrev tänkte jag mer generellt att det blir bättre kvalité med DVI eller VGA jämfört med TV-ut.
September 16, 2002
Tack.
Just nu äger jag ingen DVI-HDMI-sladd och har därför inte kunnat prova det. Jag tycker också att det är den lösningen som borde gälla, men enligt manualen (som är allt jag har att gå på just nu) så är deras exempel-koppling DVI-HDMI och det är ändå maxupplösning på 1024 som gäller.
Dock visste jag inte om den där "Treat as HDTV-display", tror ni den hjälper förbi problemet?
Jag vill inte gärna köpa hårdvara i onödan för att sedan märka att det inte fungerar.
Förresten, vad kostar en DVI-switch/förgrening?
July 18, 2003
Jag får inte heller min tv att köra hd upplösningar med DVI-HDMI, men när jag körde DVI - DVI så funka det direkt och som det skulle
Annat roligt problem jag har är att om jag kopplar med dvi-hdmi så söker tv'n bara efter ljudkälla i hdmi'n och spelar inte upp ljudet som sitter i audio-in, vilket den gör när jag kör dvi-dvi. Och det går inte att ställa in ljudkälla, rätt irriterande.
2 Guest(s)