Lynnfield i5 750 på P55 mobo, uppgradera till Haswell/Z87 eller inte? | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lynnfield i5 750 på P55 mobo, uppgradera till Haswell/Z87 eller inte?
This topic is locked
Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
Member Since:
november 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
april 19, 2014 - 10:17 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har ett nu rätt gammalt Gigabyte moderkort med P55 chippet (GA-P55A-UD4) med en överklockad i5 750, som körs i 3,8 GHz (200×19). Jag kör single-GPU, med ett Gigabyte GTX 670 2GB. Dena sitter i den övre PCI-E sloten, som är x16 2.0 kompatibel. Men då jag har en rätt fet kylare på, Arctic Cooling Accelero TWIN TURBO II, så är båda x1 slots under skymda, och den översta rymmer bara något mini-kort pga annat på moderkortet som är i vägen. Då är bara den andra stora PCI-E sloten tillgänglig, och där har jag ett nytt SoundBlaster Z kort, då jag använder datorn som grund i en rätt rejäl hemmabio. Och det verkar som att så fort något sitter i den sloten så begränsas x16 sloten som 670n sitter i till x8.

Har försökt läsa mig till hur mycket det gör att köra ett x16 kort i x8, och det verkar inte vara någon direkt flaskhals ändå? Och att moderkortet bara stöder PCI-E 2.0 när kortet klarar 3.0 verkar vara samma sak, minimal skillnad för vanlig spelprestanda?

Jag funderar ändå på att byta till en ny platform i form av en Haswell i5 4670k och Z87 mobo. Frågan med det är om jag skulle märka någon direkt skillnad i spel alls? Vet inte riktigt hur mycket mer prestanda jag får i riggen än om jag kört oklockat, men det bör ju vara en märkbar skillnad iaf, kör ju över 1GHz över stock, och inte bara ökat multipliern. Med en ny rigg skulle ju även 670n köras i x16 3.0, men främst är väl såklart skillnaden i övrigt ändå?

Enda prestandakrävande jag använder den till är spel, och på en 1920×1080 monitor.

Sen eftersom jag använder datorn i en hemmabio också har jag nyss bytt chassi och gjort allt för att få ner ljudnivån. Köpte ett Antec P100 chassi och har en rejäl kylare på CPUn med en 120mm fläkt som är knäpptyst vid låg load, och bara lätt hörbar vid last. Samma med nya Arctic Cooling kylaren på 670n, fick ner ljudet massor. Men hur mycket värme tror ni min överklockade i5 750 genererar jämfört med en stock eller väldigt lätt överklockad 4670k?

Testat att köra det där Heaven-programmet man kan bencha grafikkortet osv. med (på max-settings, full screen), och då ligger GPU load stadigt på 99%. Skulle loaden gått lägre om min övriga rigg var flaskhals? Eller är det testet inte representativt så sett?

Ska se till att min sign har den nuvarande riggen i sig.

Tacksam för alla svar! 🙂

Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1293873
april 21, 2014 - 8:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Nerevarine;1294058 wrote: Och det verkar som att så fort något sitter i den sloten så begränsas x16 sloten som 670n sitter i till x8.

Exakt vilket ljudkort har du?
Har dålig koll på Gigabytes moderkort, men kolla i biosen så bör du kunna ställa in bandbredden på dina PCI-E platser.

Nerevarine;1294058 wrote: Har försökt läsa mig till hur mycket det gör att köra ett x16 kort i x8, och det verkar inte vara någon direkt flaskhals ändå? Och att moderkortet bara stöder PCI-E 2.0 när kortet klarar 3.0 verkar vara samma sak, minimal skillnad för vanlig spelprestanda?

Här har du en hel del bra läsning 🙂
HARDOCP – Introduction – PCI Express 2.0 vs 3.0 GPU Gaming Performance Review

Även Tom’s Hardware (om jag inte missminner mig) körde en hård debunk test.
Summa summarum så är det mer eller mindre jämnt. I vissa speltitlar får du några enstaka fler FPS, och i andra lite mindre.

Nerevarine;1294058 wrote: Jag funderar ändå på att byta till en ny platform i form av en Haswell i5 4670k och Z87 mobo. Frågan med det är om jag skulle märka någon direkt skillnad i spel alls? Vet inte riktigt hur mycket mer prestanda jag får i riggen än om jag kört oklockat, men det bör ju vara en märkbar skillnad iaf, kör ju över 1GHz över stock, och inte bara ökat multipliern. Med en ny rigg skulle ju även 670n köras i x16 3.0, men främst är väl såklart skillnaden i övrigt ändå?

Har du pengar över så byt 🙂
Din överklockade i5 750 klarar av ett GTX 670, men det är på håret. Så känner du att din dator klarar av dina nuvarande spel utan problem så är det inga problem.
Vad har du för budget om du ska köpa nytt? Funderat på begagnat?
En i7 930-950 tar dig bra mkt längre + att du får två st x16 PCI-E 2.0 platser. Själv tog jag upp min i7 930 till 4.3GHz på luft.

Nerevarine;1294058 wrote: Sen eftersom jag använder datorn i en hemmabio också har jag nyss bytt chassi och gjort allt för att få ner ljudnivån. Köpte ett Antec P100 chassi och har en rejäl kylare på CPUn med en 120mm fläkt som är knäpptyst vid låg load, och bara lätt hörbar vid last. Samma med nya Arctic Cooling kylaren på 670n, fick ner ljudet massor. Men hur mycket värme tror ni min överklockade i5 750 genererar jämfört med en stock eller väldigt lätt överklockad 4670k?

Väldigt svårt att säga då alla processorer överklockar olika. Två utav samma CPU’er kräver nästan alltid olikt med volt, en kan överklockas rejält med lite volt och den andra kommer du nästan ingenstans med. Googla efter ”CPU bad chip” så har du läsning en hel kväll 😀
Vad har du för Vcore/Volt på din nuvarande CPU?

Nerevarine;1294058 wrote: Testat att köra det där Heaven-programmet man kan bencha grafikkortet osv. med (på max-settings, full screen), och då ligger GPU load stadigt på 99%. Skulle loaden gått lägre om min övriga rigg var flaskhals? Eller är det testet inte representativt så sett?

Att din GPU usage står på 99% under Unigine Heaven säger inte mkt 🙂 Programmet är gjort för att maxa ditt grafikkort. Missminner jag mig inte så står mina grafikkort på 100% medan mina kärnor/CPU pendlar mellan 4-10%
Det du är ute efter är att nyttja din CPU till 100% och se vart ditt grafikkort hamnar.

Battlefield 3 och 4 har en tillförlitlig graph som du kan använda om du spelar det.
Annars har du CPU-Z och GPU-Z som är gratis. Installera programmen och starta dem, starta ett spel, tabba ut och se vad du har för CPU och GPU usage.
Ligger din CPU på 100% medan din GPU ligger på 60% så flaskar din CPU, samma sak vice versa

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
Member Since:
november 6, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1293893
april 24, 2014 - 5:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Tackar och bockar för svar! 🙂

Apexi;1294066 wrote: Exakt vilket ljudkort har du?
Har dålig koll på Gigabytes moderkort, men kolla i biosen så bör du kunna ställa in bandbredden på dina PCI-E platser.

Är ett nytt SoundBlaster Z. Innan jag stoppade i ljudkortet så körde grafikkortet i x16. Är bara den övre stora sloten som är x16, den andra är x8, vilket verkar medföra att den tvingar ner x16 sloten till x8 så fort något stoppas där, gissar att den tror det är SLI/Crossfire på gång. Ska kika i BIOS, men har pillat runt där många gånger och kan inte minnas någon manuell setting för det. Följande står om mobot på hemsidan btw:

*1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
*1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) (The PCIEX16 and PCIEX8 slots conforms to PCI Express 2.0 standard.)

Apexi;1294066 wrote: Här har du en hel del bra läsning 🙂
HARDOCP – Introduction – PCI Express 2.0 vs 3.0 GPU Gaming Performance Review

Även Tom’s Hardware (om jag inte missminner mig) körde en hård debunk test.
Summa summarum så är det mer eller mindre jämnt. I vissa speltitlar får du några enstaka fler FPS, och i andra lite mindre.

Ah, då kan jag som bortse från det som en faktor i om jag ska byta eller inte. 🙂

Apexi;1294066 wrote: Har du pengar över så byt 🙂
Din överklockade i5 750 klarar av ett GTX 670, men det är på håret. Så känner du att din dator klarar av dina nuvarande spel utan problem så är det inga problem.
Vad har du för budget om du ska köpa nytt? Funderat på begagnat?
En i7 930-950 tar dig bra mkt längre + att du får två st x16 PCI-E 2.0 platser. Själv tog jag upp min i7 930 till 4.3GHz på luft.

Har rätt långt ifrån pengar över, tvärtom en rätt tight budget, så därför jag inte vill byta för en minimal gain… Det jag hade kikat på att köpa nytt var ett Asus mobo med Z87 chip, och en 4670k prolle. Är inte så sugen på att köpa sånt begagnat faktiskt, även om man säkert kan fynda vissa grejer.

Apexi;1294066 wrote: Väldigt svårt att säga då alla processorer överklockar olika. Två utav samma CPU’er kräver nästan alltid olikt med volt, en kan överklockas rejält med lite volt och den andra kommer du nästan ingenstans med. Googla efter ”CPU bad chip” så har du läsning en hel kväll 😀
Vad har du för Vcore/Volt på din nuvarande CPU?

Tror den är på 1.3, eller precis under. Har kört den helt stabilt med luft sen den köptes, helt ny, i 3,8 GHz. Har för mig den funkade stabilt i 4 GHz med, men jag valde att backa ett steg just för att inte ligga precis på gränsen.

Apexi;1294066 wrote: Att din GPU usage står på 99% under Unigine Heaven säger inte mkt 🙂 Programmet är gjort för att maxa ditt grafikkort. Missminner jag mig inte så står mina grafikkort på 100% medan mina kärnor/CPU pendlar mellan 4-10%
Det du är ute efter är att nyttja din CPU till 100% och se vart ditt grafikkort hamnar.

Battlefield 3 och 4 har en tillförlitlig graph som du kan använda om du spelar det.
Annars har du CPU-Z och GPU-Z som är gratis. Installera programmen och starta dem, starta ett spel, tabba ut och se vad du har för CPU och GPU usage.
Ligger din CPU på 100% medan din GPU ligger på 60% så flaskar din CPU, samma sak vice versa

Ah, ska prova testa lite med BF4 vid något tillfälle. Har det möjligheten att visa både GPU och CPU load in-game? Annars får jag köra och logga GPU-Z och CPU-Z samtidigt, och kika tids-stämplarna. Så fort jag alt-tabbar ut från spel så går ju CPU och GPU typ ner i idle direkt.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
388 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL