August 9, 2001
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med en konstruktion med lysdioder.
Jag ska ha 10 lysdioder ordnade i 5 par. När man trycker på en momentan strömbrytare tänds det första paret efter ett par sekunder. En sekund senare tänds det andra paret och så vidare tills alla par är tända. En sekund efter att det sista paret tänds ska alla slockna. För att starta igen måste man trycka på knappen och om möjligt ska man kunna stoppa det hela genom att trycka på knappen under proceduren för att alla ska lysa (eller blinka).
Jag har kommit så långs som att jag behöver en timerkrets och kondensatorer Tacksam för all hjälp, jag vet inte alls hur man komponerer ihop sånthär men kan tyda kopplingsscheman någolunda och löda
August 9, 2001
NE555N ( http://www.elfa.se/elfa/produk.....220957.htm ) har jag fått tipps om, men vet inte hur jag ska göra eller om det är rätt
August 9, 2001
De Ville - käns lite onödigt att köpa en bok med några hundra olika saker när jag bara söker hjjälp för det här va?
UnderDOG - nej det är inte skolarbete utan mer som en kul grej. Tänkte att det skulle bli som startljusen i F1 och passa bra tillsammans med samlingen F1 bilar här vid datorn
1 Guest(s)