October 7, 2002
Fick ett litet pm av Smilie, och tänkte att jag skulle skriva svaret här istället så kan andra också dra nytta av det.
Smilie wrote: Jag tänkte bara fråga dig lite saker här, eftersom du har haft din ibook ett tag nu så du vet hur det är att ha en sådan
Jo, det är så att jag vill verkligen ha en Apple men vill ändå ha en bärbar PC.
Jag tänkte på om det funkar att spela de flesta spelen på en Apple? (Jag spelar väldigt sällan) men ibland händer det.
och är det svårt att hitta program till en sådan?Jag är tacksam om du säger alla för och nackdelar om Apple ibook/powerbook, det skulle vara bra att läsa. eftersom jag aldrig har haft en Apple så jag har inte erfarit något om de. så gärna lite tips och så vidare
och sen sist men inte minst: vilken rekommenderar du? Apple IBook eller Powerbook?
1. Spel. Det går att spela på iBook, tänk bara på att grafikkortet som sitter i (Radeon 9200 32 MB) verkligen inte är något som är något monsterkort i dagens läge. iBook är den billiga modellen hos Apple, och det är här de sparat. De flesta som köper dem är inte spelare...
Du måste också tänka på att Mac är en annan datorarkitektur än PC. De spel du har idag kan du med största sannolikhet inte spela (om det inte är på 486-nivå eller nåt - då borde den hinna med att emulera dem). De allra bäst säljande portas förstås, men oftast kommer de senare (månader, minst), är dyrare (två år gamla som fortfarande ligger på 400:- ), samt att utbudet är sämre. Några få spel släpps med dubbla binärer från start, bland annat WC3, så det går att använda din gamla CD. Men det är mer undantag än regel. Kort sagt, räkna med att få skaffa nya spel om du ska spela. Situationen är så att det finns fler spel nativt än till Linux, men under Linux finns det större möjligheter att köra i Wine/Cedega etc.
De allra grafikintensivaste kan du dessutom glömma, rekommenderar dig att skaffa ett konto på http://www.99mac.se. I spelforumet finns en tråd över vilka spel som flyter bra på ett 9200. För övrigt är PB12" bara något bättre - har ett 5200 om jag minns rätt, med 64 MB minne.
För min del kvittade den frågan. Jag har en stationär PC också och jag använder helt enkelt inte iBooken som spelmaskin mer än i undantagsfall.
2. Att hitta program är inte svårt. Det mesta man som privatanvändare behöver finns på hemsidan Versiontracker (eller följer med). Köpeprogram är det värre med (om man gör som man ska enligt NH i alla fall), men det går att köpa online. Finns en del butiker i storstäderna också.
3. Skillnaden mellan iBook och Powerbook (12" antar jag att du funderar på om du tvekar mellan dem för det är de som överhuvudtaget är jämförbara) är:
iB: vit plast, PB: aluminiumchassi.
iB: Radeon 9200 32 MB, PB: Geforce 5200 64 MB
iB: 4200 rpm-diskar, PB: 5400 rpm-diskar
iB: endast DVD+CDRW, PB: DVD-RW som tillval.
iB: 1,2 GHz 133 MHz buss, PB: aningen värre (1,33?), 166 MHz buss.
PB15" är inte jämförbar - den klassificeras som monsterburk jämfört med bägge dessa.
iB14" är ointressant i mina ögon. Dyrare än iB12", bara högre skärmstorlek (inte upplösning), samt möjlighet att välja till superdrive. Om du inte är synskadad är PB12" ett smartare val.
Exakt vilken av dem som passar just dig bäst kan jag inte veta. När jag köpte min iBook var jag ganska torr på pengar, dessutom var prisskillnaden större så det var inte så aktuellt att köpa en PowerBook för min del. Numera har ju såväl iBooken som PowerBooken sjunkit i pris, så du kan få en PowerBook för vad jag betalade för min iBook ungefär.
Vad gäller iBook så går rykten om uppdateringar, som du säkert redan sett på förstasidan. Är det den du är ute efter kan det vara smart att vänta. Å andra sidan så vet man aldrig vad som händer med Apple, de brukar hålla tyst tills de börjar leverera...
1 Guest(s)