Macbook eller Dell XPS M1330?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Macbook eller Dell XPS M1330?
Christian90
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2008 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Hej allihopa! Jag sitter och funderar på vilken laptop jag ska köpa. Jag har alltid varit inbiten windows användare men på senare tid har jag fått upp ögonen för apple och deras OS X. Nu står valet mellan två datorer som är följande:

http://configure.euro.dell.com.....%5B/url%5D

http://store.apple.com/Apple/W.....1gFnrc3f/2.?p=0[url]

Det ska kanske tilläggas att jag kommer använda datorn mest till att göra skolarbete, lyssna på musik, kolla på film, surfa och chatta.

Tack på förhand!

Abstract
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
1177482
January 26, 2008 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

Den hårdvarumässiga skillnaden är väldigt liten mellan alternativen. Alltså handlar valet mer om plattform. Vill du köra osx eller wvhp?

För mig är valet självkart, men det är du som ska köpa dator.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1177490
January 26, 2008 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

jag hade ju tagit Dell. jag tycker om dem mer helt enkelt. glöm eja t du akn få mycket bärbar för det priset.

kolla: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=338899

jag tycker att denna bärbara är en av dem hetaste när det gäller pris/prestanda.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1177510
January 26, 2008 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du ska passa på att ge OS X en chans.
Ångrar du dig så har macar högt andrahandsvärde eller så kan du helt enkelt slänga in windows på den.

Christian90
Medlem
1177516
January 26, 2008 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag vet om att man kan få mycket dator de pengarna men det ska tilläggas att jag vill ha en liten laptop (helst 13"). Detta för att jag vill kunna ta med den till skolan så ofta som möjligt. En fråga till: Vad är era erfarenheter av Vista och Leopard? Är det rent av någon som gjort en övergång och blivit nöjd/inte nöjd? I så fall varför?

Tack för hjälpen! P.S Kom gärna med förslag på alternativ i 12k klassen!

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1177525
January 26, 2008 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Den otroliga nackdelen med Windows är dess kännslighet. XP har oavsett diverse service packs otroligt låg säkerhetsnivå. Min laptop smittades ganska rejält, och reser man mycket ökar chansen oehört.

Så fort du loggar in i skolans trådlösa nät är du i riskzonen, så jag var mer eller mindre tvungen att byta till Ubuntu.
Och om du ska ha datorn för att resa mycket så måste den lätt kunna gå ner i skolväskan och helst vara lite stryktålig. Air är som diskuterat i en annan tråd ganska stor även om den är tunn, men det du betalar för är OSx.

Min tumregel är att en dator får absolut inte vara större än 12" om du ska ha den på resande fot. Då datorerna är så pass snabba idag och om du inte ska spela så ska du absolut inte kolla på datorns prestanda utan lägga vikt på de övriga faktorerna.

Shikar
Member
Medlem
1177526
January 26, 2008 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Christian90 wrote: Jo jag vet om att man kan få mycket dator de pengarna men det ska tilläggas att jag vill ha en liten laptop (helst 13"). Detta för att jag vill kunna ta med den till skolan så ofta som möjligt. En fråga till: Vad är era erfarenheter av Vista och Leopard? Är det rent av någon som gjort en övergång och blivit nöjd/inte nöjd? I så fall varför?

Tack för hjälpen! P.S Kom gärna med förslag på alternativ i 12k klassen!

jag har gått över från xp home till vista ultimate och är nöjd in i det minsta. liten prestanda förlust får man jämtemot xp men så är det 😀

är stabilt som fan hittils: en "låsning" so far . men har man en data med låg prestanda o lite ram så kasnke vista blir lite väl tungt och ostabilt?

på macen kan ju du köra windows så....

var försiktig när du tar med den till skolan. det finns många flinka händer :D.

använd http://www.prisjakt.se o kolla på dem som finns. sen kan du be oss om synpunkter. ge oss flera förslag att välja mellan.

ps: välkommen till nh!

Christian90
Medlem
1177534
January 26, 2008 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

jag har gått över från xp home till vista ultimate och är nöjd in i det minsta. liten prestanda förlust får man jämtemot xp men så är det

är stabilt som fan hittils: en "låsning" so far . men har man en data med låg prestanda o lite ram så kasnke vista blir lite väl tungt och ostabilt?

på macen kan ju du köra windows så....

var försiktig när du tar med den till skolan. det finns många flinka händer .

använd http://www.prisjakt.se o kolla på dem som finns. sen kan du be oss om synpunkter. ge oss flera förslag att välja mellan.

ps: välkommen till nh!

Tack för det varma välkomnandet!

Jag kollade runt på prisjakt och hittade följande två alternativ:

http://prisjakt.se/produkt.php?p=151731

http://prisjakt.se/produkt.php?p=228274

Vad säger ni om dessa?

Måste faktiskt erkänna att det jag är mest intresserad av är era erfarenheter av att gå över från Windows till OS X? Det är ju detta jag tänkt göra. Känns som macen lämpar sig bäst för skolarbeten osv. men hur är det med musik och film på macen? Finns det till exempel vassare ljudkort att köpa till macen (om det behövs)? Hur blir bilden om man tänkt använda sig av tv:n? Ge mig alla era erfarenheter!

Tack!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1177590
January 26, 2008 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte en ibook för ca 2 år sedan. Innan har jag varit ganska mac-fientlig, men jag gillade utseendet och storleken o skulle bara ha burken till att surfa o skolarbete. Hade den som komplement till min stationära htpc/wow burk.
Efter att ha haft den ett år dumpade jag pc'n körde bara på ibooken några månader tills jag hade råd med en macbook pro.
Jag tycker OS x är enormt mycket skönare att använda än windows.
Alla jag känner som testat OS X har fastnat och föredrar det före windows.

Som jag skrev tidigare, passa på att testa, ångrar du dig kan du antingen slänga in windows eller sälja den till nästan nypris. Särskilt om du är student o köper med studentrabatt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1177607
January 26, 2008 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Dell. För när skiten pajar har du åtminstone vettig support/service på den, vilket man inte kan säga om Apple.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1177614
January 26, 2008 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ljudkort som ska vara betydligt bättre än de inbyggda som pluggas in i PCMI porten eller vad den heter.

Men jag måste erkänna att jag är nöjd med det inbyggda. Brukar vara helt ok grejer i standardutförande.

Tänk på att du kollar upp först att din dator har nödvändiga portar. Speciellt med Apples produkter vilket bör vara marknadens snålaste när det kommer till gränssnittet.

Christian90
Medlem
1178201
January 29, 2008 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har äntligen bestämmt mig för att beställa en Dell! 😀 Nu undrar jag, vad är era erfarenheter av Vista? Tar det verkligen så mycket prestanda som alla säger? 🙁 Tack för de andra svaren!

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1178487
January 31, 2008 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

inga som helst problem med den XPS'en..

när vi snackar problem med vista så är det <1000 mb Minne och rätt sunkig processor... så ja det kommer flyta riktigt bra med dellen.

Shikar
Member
Medlem
1178887
February 2, 2008 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Det finns ljudkort som ska vara betydligt bättre än de inbyggda som pluggas in i PCMI porten eller vad den heter.

Men jag måste erkänna att jag är nöjd med det inbyggda. Brukar vara helt ok grejer i standardutförande.

Tänk på att du kollar upp först att din dator har nödvändiga portar. Speciellt med Apples produkter vilket bör vara marknadens snålaste när det kommer till gränssnittet.

du syftar på Creative Xmod , fast den är ju USB. ????

PhR34k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 434
1180740
February 14, 2008 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp macbook, dell e ju sämsta märket på bärbara. Plastigt o sunkigt, Mac e ju datorernas rolls royce!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1180764
February 14, 2008 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

PhR34k wrote: Köp macbook, dell e ju sämsta märket på bärbara. Plastigt o sunkigt, Mac e ju datorernas rolls royce!

Mac är då fasen ingen Rolls Royce, snarare en Cadillac. Dvs. bara ett namn som lever på gamla anor, som egentligen är inte speciellt imponerande heller närmar om man synar det närmare ...

//Andreas

PhR34k
Kommer du hit ofta?
Medlem
1180856
February 15, 2008 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe skojar du eller, kolla på en mac och så kollar du på en dell, mac har allt genomtänkt vart enda skruv. Den har en otrolig finish som inte ens sony kan fixa! Om du inte ser det så är det trist för dig! Dessutom har de minst lika bra garanti och service som alla andra märken, man går min sin apple produkt till nån service butik så får man den fixad.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1180862
February 15, 2008 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

PhR34k wrote: Hehe skojar du eller, kolla på en mac och så kollar du på en dell, mac har allt genomtänkt vart enda skruv. Den har en otrolig finish som inte ens sony kan fixa! Om du inte ser det så är det trist för dig! Dessutom har de minst lika bra garanti och service som alla andra märken, man går min sin apple produkt till nån service butik så får man den fixad.

Apples kvalité och service har ett oförtjänt bra rykte.

De har en design som går hem, men i övrigt finns det inget med Apples datorer som är speciellt imponerande.

Jag har använt duktigt många Macar i mina dagar och jag köper mycket hellre en PC med likvärdig prestanda.
Apples service är inte alls så bra som du verkar tro. De censurerar sitt eget forum från klagomål och support kan du bara räkna med på fel som Apple erkänner existerar. Du kan få kämpa duktigt mot Apple om du har ett krångligt fel som de inte vill kännas vid.

Jag säger inte att andra bolag är så snuskigt mycket bättre alla gånger, bara att Apple på inget vis förtjänar att bli kallade kungar eller för den delen Rolls Royce. De lever på ett rykte och en image som folk svalt helt och hållet. Om man öppnar ögonen lite och tittar omkring sig märker man genast PC är i mångt och mycket inte så illa som Apple påstår, samtidigt som det finns mycket sprickor i den fina fasad Apple försöker måla upp.

//Andreas

PhR34k
Kommer du hit ofta?
Medlem
1180881
February 15, 2008 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi sitter inte och diskuterar kring företaget utan deras produker, om jag tittar på en macbook och jämför med en dell. Så kan jag lova dig att majoriteten skulle välja mac, då man knappt ser en skruv i deras burkar, allt är genom tänkt som tex laddare sitter fast med magnet osv osv. De problemen som du skriver om deras service tror jag endast det är du som råktat ut för isåfall, min farsa har haft mac i över 20 år har aldrig råkat ut för nåt sånt och inte jag heller vart enda gång jag har haft problem så har jag glidit förbi en rep station så har jag fått hjälp tom när det gäller en ipod.
Och när du menar att pc är mycket bättre än mac antar jag att du menar os? För annars förstår jag inte vad du jämför med nu när mac innehåller intel processor. Och om det är os:et du menar så säger jag bara "Blue Screen"!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1180886
February 15, 2008 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

PhR34k wrote: Vi sitter inte och diskuterar kring företaget utan deras produker, om jag tittar på en macbook och jämför med en dell. Så kan jag lova dig att majoriteten skulle välja mac, då man knappt ser en skruv i deras burkar, allt är genom tänkt som tex laddare sitter fast med magnet osv osv. De problemen som du skriver om deras service tror jag endast det är du som råktat ut för isåfall, min farsa har haft mac i över 20 år har aldrig råkat ut för nåt sånt och inte jag heller vart enda gång jag har haft problem så har jag glidit förbi en rep station så har jag fått hjälp tom när det gäller en ipod.
Och när du menar att pc är mycket bättre än mac antar jag att du menar os? För annars förstår jag inte vad du jämför med nu när mac innehåller intel processor. Och om det är os:et du menar så säger jag bara "Blue Screen"!

Apples produkter är väldesignade, jag skrev det längre upp. Jag säger inte emot, men sist jag kollade har andra tillverkare också skärpt till sig när det gäller detta. Även om det finns de som snålar fortfarande.

Det var du som började ta upp service och jag svarade. Det enda jag försöker säga är att Apple är precis lika dåliga/bra som alla andra företag, däremot finns det en hel del skräckexempel, som du faktiskt kan läsa om här på forumet.
Jag tycker du gör fel som skönmålar Apple så här, speciellt i jämförelse med Dell. Jag har upplevt samma goda service du beskriver med Apple, men jag inser att det finns fler som erbjuder det. Jag sitter inte och tror att Dell är bättre än alla andra för det.

Nej, jag menade inte OS. Jag tänker först och främst på de moderkort som Apple använder, föga imponerande saker. Sen den halvtaskiga kylningen, färg som släpper, skärmpaneler som lossnar från ramen, etc. är andra bevis på att Apples datorer är av samma kvalité som resten. Varken bättre eller sämre.

BSOD är väldigt förlegat med. Att du drar upp det visar bara på bristen på argument.
Jag har själv inte upplevt en Blue screen på ett antal år, aldrig med Vista faktiskt, som för övrigt visat sig vara avsevärt mycket säkrare ifråga om luckor än Mac OS X. MS släpper dessutom patchar snabbare än Apple, etc. Häng med i tiden.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL