Märkesfixering?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Märkesfixering?
Docenten
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 6, 2002 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Till alla som är märkestrogna "fanatiker":

Ibland stöter man på kommentarer som Intel e bäst o amd suger phet.... bla bla bla...

Jag anser att så fort ett företag börjar blåsa mig som kund då är det dax sadla om.

Hade flera PII förr så länge det fanns inget bra alternativ. Men så fort AMD släppte sin första Athlon med "åtminstånde" likvärdig prestanda fast till mycket fördelaktig pris så tog det nån vecka innan man kastade Intels CPU. Och Intels maffiametoder (hotelser av moderkortstillverkarna) gjorde inte valet svårare.

Sen kom Nvidia med sina TNT-kretsar som var mycket bra alternativ mot dåtida King Of The Hill VOODOO så känndes det rätt att "sponsra" den lilla uppstickaren genom att investera i ett TNT-kort. Men på senare tid så börjar Nvidia lida av TOTAL STORHETSVANSINNE då de prissätter sina kort med vansinninga priser. Hur kommer det sig??? Ju för att det finns ingen konkurrens, alla andra företag har hoppat av (förutom ATI som kämpar verkligen med alla krafter för att hålla sig kvar på 3D-marknaden) och då kännde Nvidia att de kan lura oss konsumenter hursomhelst för det finns inga alternativ. Jag tänker på GeForce3-kort som låg nyss över 5000kr!!!!!

Därför nästa kort efter mitt nuvarande Geforce DDR blir ett Radeon 8500 bara för att tillföra mer balans och inte hjälpa till att få denna vansinninga jätte att växa sig större och ha mer makt att lura oss konsumeter på ännu mer pengar.

Om ni använder lite fantasi så kan ni föreställa er vad en P4 skulle kosta idag om Athlon hade motsvarande prestanda av en K3-CPU. Vi gamers med stora resursbehov skulle punga vad som helst för att få spela våra favvo-FPS.

Så nästa gång ni köper en dataprodukt tänk lite mer framåt för varje köpt moderkot, grafikkort, processor påverkar vår framtid och den framtida marknaden.
Jag manar inte att köpa skräpprodukter och agera "socialbyrån" åt företag som klarar inte ta fram bra produkter utan kanske tänka efter förr och välja en likvärdig alternativ fast från en uppstickare eller en producent som ger lite balans till marknaden.

Som i daxläge när man överblickar chipset-marknaden så dominerar VIA totalt. Varför kan jag inte köpa moderkort baserat på SIS's alternativa chipset till AMD's cpuer????????????
Ju, VIA. även de använder sig av maffiametoder och "hotar" moderkortstillverkare till lydnad så det är väldigt få som vågar gå mot de. Av den anledning så väntar jag att uppgradera till ett DDR-kort tills det finns bra moderkort på marknaden utrustad med SIS chipset samt den innehar features och egenskaper jag efterlyser av ett moderkort.

Det blir FUCK OFF VIA ett tag framöver för jag sponsrar inte maffiaföretag.

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
141875
February 6, 2002 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med lite där smile

Man önskar ju då också att uppstickarna har lika bra prestanda, men ATI verkar ju piska NVidia lite grann nu smile

Gabbe006
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
141905
February 6, 2002 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

PÅ tal om moderkort och alternativ till VIA-chip, Har inte ASUS modeller med ALI-chipset som funkar bra?

Ralton
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
142260
February 7, 2002 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Då inte AMD e så mkt uppstickare längre kan du ju köra på SiS DDR till P4:an.
deras Mk kostar bara 1500-1600, släng på en 1.6A på det och klocka den till 2Ghz+ och vips har du en fet dator till budgetpris.

toca
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
142370
February 7, 2002 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

bra sagt! bojjkotta jättarnas "monopol" !!!

martin_kil
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
142704
February 8, 2002 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD !!!!!! VIA !!!!! NVIDIA !!!!!!!!

hehe !!!

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
142813
February 9, 2002 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

D e vad jag kör....

Johnny
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 185
143050
February 9, 2002 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller fullkomligt med --> AMD RULEZ!
Frågade några kompisar i skolan om de tyckte AMD eller INTEL va bäst:
100% sa AMD 😀
De 100%:en sa också att INTEL ZUUGER

AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
16x10x32x Samsung brännare
Rage fury pro 16mb graffekort(skit, jag vet)
Metallicsvart-målad burk, plexifönster, lysrör, handtag, fancontroller + en del småsaker.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
143062
February 9, 2002 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta här verkar vara emot märken som har en stabil grund att stå på. OK att de blivit stora och tar ganska mycket för sina produkter men kollar man runt lite i forumet så får man det man betalar för. Visst, AMD och ATI börjar väl bli rätt bra nu men många inlägg handlar om diverse problem med dessa produkter. Jag har funderat på att testa AMD och ATI men håller mig till Intel, Mikromjuk mm efter att läst en del inlägg med AMD strul och för att Intel, Mikromjuk och nVidia har fungerat utmärkt för mig.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
143098
February 9, 2002 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har avskytt nVidia sen de halshögg oss kvarvarande 3dfx användare..

CastorFiber
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
143099
February 9, 2002 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

(Ryggdunk)

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
143330
February 10, 2002 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-09 23:26, Fenix wrote:
Jag har avskytt nVidia sen de halshögg oss kvarvarande 3dfx användare..

Ja man vill ju inte vara någon nividiot efter det markabra mordet på 3dfx 😛 . Men jag begrep aldrig det där med drivrutin koderna. Har nvidia dem men vägrar släpa dem, bara för att hjävlas med oss som har voodoo?

nidas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 345
143346
February 10, 2002 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

som gammal 3dfx användare så ska d rätt mkt till för att jag ska köpa ett nvidia kort.. smile men får se hur priserna sätts på GF4mx.. smile

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
143496
February 11, 2002 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-10 17:57, nidas wrote:
som gammal 3dfx användare så ska d rätt mkt till för att jag ska köpa ett nvidia kort.. smile men får se hur priserna sätts på GF4mx.. smile

är inte geforce4mx serien baserat på gts fast snabbare?..då kan du lika väl köpa ett ti200 som är det bästa man kan få för pengarna...idag.

NinD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
143505
February 11, 2002 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

GF4mx e inte ens baserat på GTS utan på Gf2MX korten med två egenskaper men saknar de som GF3 har, visst de har snabbare minnen o core o så men... Men de är i stort sett tillverkade så att dom kan lura på Noobs sina kort... smile Men men... Det kan ju fungera bra för de som sitter o spelar lite grann och inte vill ha ut maximalt av datorn i grafik väg... smile

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
143511
February 11, 2002 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt motto, köp aldrig nått GF kort osm är markerad MX (Budget)

å det tycker jag andra ska följa också.
😀

Snippermanden
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
143573
February 11, 2002 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Doh - spade!

Intel Northwood 1.6Ghz@2.2Ghz
Asus P4S333
512MB DDR-2700

Se om AMD kan slå den til prisen!

100% sa AMD
De 100%:en sa också att INTEL ZUUG

lumpa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
143640
February 11, 2002 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag blir så less på att folk alltid ska "heja" på någon tillverkare. Har ni ännu inte insett att det är ett företag som försöker skrapa ihop så mycket pengar som möjligt för att sedan aktieägarna ska bli glada? De sysslar inte med välgörenhet!Dessutom använder alla tillåtna och även icke tillåtna medel för att kunna tjäna ännu mer pengar.
Vart ifrån ni köper spelar ingen roll, såvida ni nu inte råkar äga Dell eller liknande och beställer hundratusentals produkter.
INGEN på företaget kommer att vara tacksam för att just du valde deras produkt!

Jag köper dom saker som jag tycker passar min plånbok bäst och uppfyller mina krav.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
143645
February 11, 2002 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-11 14:06, Snippermanden wrote:
Doh - spade!

Intel Northwood 1.6Ghz@2.2Ghz
Asus P4S333
512MB DDR-2700

Se om AMD kan slå den til prisen!

100% sa AMD
De 100%:en sa också att INTEL ZUUG

Du verkar gå på en vetig skola. Om jag skulle fråga mina kompisar "Intel eller Amd" så skulle de svara ".......björklöven är bra!!" (bor vid Umeå) och då skulle jag fråga om det är hocky eller fotbol och sedan skulle vi vara i en debat som jag käner igen 🙁

nidas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 345
143695
February 11, 2002 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-11 09:36, NinD wrote:
GF4mx e inte ens baserat på GTS utan på Gf2MX korten med två egenskaper men saknar de som GF3 har, visst de har snabbare minnen o core o så men... Men de är i stort sett tillverkade så att dom kan lura på Noobs sina kort... smile Men men... Det kan ju fungera bra för de som sitter o spelar lite grann och inte vill ha ut maximalt av datorn i grafik väg... smile

n00bs? jaja så kan man ju uttrycka d.. om man är en tät j**el som inte har nått liv utanför datorn å gärna lägger varenda j**la futtig krona på den med.. har annat å lägga degen på .. så jag skiter fullständigt i om d e budget eller inte.. bara d klarar d jag ska göra.. rätt fegt å börja dilla om noobs d första du gör..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL