Märkligt fenomen med min SSD|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Märkligt fenomen med min SSD
Antecnisse
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 1, 2012 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare.
Som sagt har jag ett fenomen, som iof är löst nu, men jag funderar på varför det är så här.
Installerade om min dator efter att den promt inte ville logga in, efter en massa felsök osv.
När jag börjat få ordning på allt o installerat drivrutiner antivirus och uppdatera osv, började den låsa sig, blåskärma
o va allmänt tjurig.... såg även att en röd lysdiod i ssd:n tände sig (inge bra antar jag)
Vet inte hur jag kom på det men , såg sedan till att pagefilen inte använder sig av SSD.
Efter detta har burken vart stabil som en klippa och kan ha den på i dagar utan problem.

Nån som har en vettig förklaring till detta? jag fattar 0 varför detta löste problemen....

Hårdvaran i detta fall
Gigabyte 990XA-UD3 /Amd Athlon X3 425 /8gb Kingston /OSZ Agillity 3 60Gb /Hitachi 1Tb

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1282063
August 1, 2012 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan bero på att din SSD får jobba lite mindre, helt onödigt att ha swapfilen(pagefil.sys) på en SSD-disk då den i princip nöter ut området genom att skriva till det flera gånger. Därför är det bättre att ha swapfilen på en traditionell hårddisk.

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
1282646
August 23, 2012 - 4:09 am
sp_Permalink sp_Print

Vissa märken på SSD'er har mer felstatistik än andra.
SSDer har ju fortfarande en del barnsjukdomar, så du får helt enkelt den vanliga rekommendationen att checka OCZ's websajt efter Firmware uppdateringar, knowledgebase och kanske även deras forum, om dom har nått.
Ditt problem med blåskärmar låter väldigt bekant, och det har hängts en del sura läppar över stabilitetsproblem med diverse tillverkares SSD'er - däribland OCZ. Sandforce må vara snabb som bara den, men verkar ge långt ifrån perfekt stabilitet. Med jämna intervaller släpps ju FW updates, så förhoppningsvis går ditt problem att lösa.
Kan även vara ide att uppdatera Windows och Chipset drivers.

Om du tröttnar så är ju Intel kända för stabilitet och kvalitet vad gäller SSD'er - bortsett från en kort period förra året när ett antal av deras modeller kunde stöta på "8MB Buggen" vid strömavbrott (löstes med firmware update).
Är faktiskt själv besviken över att Intel övergav Marvell-kretsen, till Sandforce's fördel. Men Intel tillverkar iaf fortfarande sin egen firmware in-house.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1283934
October 8, 2012 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Bara för att klargöra. Swapfilen ska absolut ligga på en SSD. Att lägga den på en traditionell hårddisk försämmrar prestada och är bara knöligt. Det finns EN anledning att flytta eller stänga av Swapfilen. Det är om man har en liten SSD och man inte har någon plats ledig. Har man en SSD på mer än 80GB ska man INTE flytta Swapfilen.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1283936
October 8, 2012 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Eller så stänger man av page-filen helt, det har jag gjort. Kört så i snart ett halvår utan problem. Har 8GB minne.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1283937
October 8, 2012 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Finns en del program/spel som kräver att någon form av swapfil finns, men jag har också läst att det finns sätt att kringgå detta problem

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1283993
October 10, 2012 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Pagefilen används av en del och kan ställa till problem. Rekomendationen är att altlid ha den påslagen så länge man inte har dåligt me plats.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1283995
October 10, 2012 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1284123 wrote: Pagefilen används av en del och kan ställa till problem. Rekomendationen är att altlid ha den påslagen så länge man inte har dåligt me plats.

Har som sagt inte haft några som helst problem. Men det beror ju på vad man kör för program. Skadar inte att testa iaf

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1284876
November 8, 2012 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör en fast pagefile på 8gb. Då alkolerar den inte massa onödigt fram o tillbaka.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL