October 20, 2009
Tjenare.
Som sagt har jag ett fenomen, som iof är löst nu, men jag funderar på varför det är så här.
Installerade om min dator efter att den promt inte ville logga in, efter en massa felsök osv.
När jag börjat få ordning på allt o installerat drivrutiner antivirus och uppdatera osv, började den låsa sig, blåskärma
o va allmänt tjurig.... såg även att en röd lysdiod i ssd:n tände sig (inge bra antar jag)
Vet inte hur jag kom på det men , såg sedan till att pagefilen inte använder sig av SSD.
Efter detta har burken vart stabil som en klippa och kan ha den på i dagar utan problem.
Nån som har en vettig förklaring till detta? jag fattar 0 varför detta löste problemen....
Hårdvaran i detta fall
Gigabyte 990XA-UD3 /Amd Athlon X3 425 /8gb Kingston /OSZ Agillity 3 60Gb /Hitachi 1Tb
February 9, 2012
Vissa märken på SSD'er har mer felstatistik än andra.
SSDer har ju fortfarande en del barnsjukdomar, så du får helt enkelt den vanliga rekommendationen att checka OCZ's websajt efter Firmware uppdateringar, knowledgebase och kanske även deras forum, om dom har nått.
Ditt problem med blåskärmar låter väldigt bekant, och det har hängts en del sura läppar över stabilitetsproblem med diverse tillverkares SSD'er - däribland OCZ. Sandforce må vara snabb som bara den, men verkar ge långt ifrån perfekt stabilitet. Med jämna intervaller släpps ju FW updates, så förhoppningsvis går ditt problem att lösa.
Kan även vara ide att uppdatera Windows och Chipset drivers.
Om du tröttnar så är ju Intel kända för stabilitet och kvalitet vad gäller SSD'er - bortsett från en kort period förra året när ett antal av deras modeller kunde stöta på "8MB Buggen" vid strömavbrott (löstes med firmware update).
Är faktiskt själv besviken över att Intel övergav Marvell-kretsen, till Sandforce's fördel. Men Intel tillverkar iaf fortfarande sin egen firmware in-house.
January 9, 2004
Bara för att klargöra. Swapfilen ska absolut ligga på en SSD. Att lägga den på en traditionell hårddisk försämmrar prestada och är bara knöligt. Det finns EN anledning att flytta eller stänga av Swapfilen. Det är om man har en liten SSD och man inte har någon plats ledig. Har man en SSD på mer än 80GB ska man INTE flytta Swapfilen.
August 17, 2001
-Tjalve-;1284123 wrote: Pagefilen används av en del och kan ställa till problem. Rekomendationen är att altlid ha den påslagen så länge man inte har dåligt me plats.
Har som sagt inte haft några som helst problem. Men det beror ju på vad man kör för program. Skadar inte att testa iaf
1 Guest(s)