October 22, 2006
Vad jag har sett så kan du även avände åtminstånde en del DirectX 10 kort i xp (ex. http://www.nvidia.com/page/880.....specs.html) och det verkar även som att man även kommer att kunna utnyttja DX 10 i xp http://www.idg.se/2.1085/1.104867
May 8, 2001
Tovedal wrote: Som topic. Stämmer det att man MÅSTE ha vista om man har ett DX10 kort? man kan inte köra xp? eller?
Det stämmer inte, det funkar bra med ett DX10 kort i XP. Du kan ju då inte använda "DX10-funktioner" om du råkar spela ett spel som stödjer detta dock. Falling Leafs satsning är nog inget att räkna med än på ett tag (om någonsin) är jag rädd.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
June 29, 2004
få se om jag fattat det rätt... man KAN använda XP på ett DX10 kort men om jag skulle köra ett spel som stödjer DX10 skulle det bara vara DX9 grafik då? eller? om det är så måste det ju betyda att det är asdumt att köpa ett DX10 kort om man vill behålla XP? har jag rätt?
November 4, 2001
Ett DX10-kort fungerar i XP men du kommer inte kunna dra nytta av DX10 funktionerna.
Att det är dumt och köpa ett dx10 kort bara för att man vill behålla XP är lite fel. Visst du kommer inte kunna nyttja DX10 funktionerna men dom nya korten är förmodligen ändå snabbare i DirectX och OpenGL.
Ett kort blir inte snabbare bara för att det stödjer DX10 i sig.
Notera att nya low/mid-end kort inte behöver vara bättre än gamla mid/high-end tex bara för att dom är nya.
Ex:
2900XT är snabbare än ett 1950XT
2400XT är segare än ett 1950XT
February 1, 2003
Tovedal wrote: få se om jag fattat det rätt... man KAN använda XP på ett DX10 kort men om jag skulle köra ett spel som stödjer DX10 skulle det bara vara DX9 grafik då? eller? om det är så måste det ju betyda att det är asdumt att köpa ett DX10 kort om man vill behålla XP? har jag rätt?
Åtminstonde när det gäller Nvidia 8800GTX/Ultra så är dom rena monster i DX9 men det stämmer att det är lite dumt att köpa det utan baktanken att Vista skall användas nån gång, men vem har inte den med vad som komma skall?
August 19, 2007
sheazar wrote: Hur är det med directX 9.L har läst någonstans att det skulle vara en motsvarighet till directx 10 men i xp, någon som vet något mer om detta??
-8-DEAMON-8- wrote: Jag undrar också.
Är det ingen som vet något om DX9 L saken?
Var kunde man läsa om det?
Kommer man kunna köra Direct3D 10.0 på Windows XP någon gång? och när kommer man kunna göra det?
DirectX 9.0 L är inte DirectX 10 för Windows XP utan det är mer eller mindre tvärtom. Det ger stöd för DirectX 9, samt äldre DX-versioner, i Windows Vista då DX10 är helt fristående från äldre versioner och inte bakåtkompatibelt.
Finns flertalet källor till det bara man söker lite, men här är länk till en sådan iaf.
Angående DirectX 10 till WinXP så finns det ett projekt att få DX10 API:t att fungera i WinXP, det skrevs en nyhet om att en alfa-version av det släppts för några månader sedan här på Nordichardware.
1 Guest(s)