February 6, 2004
Hej,
Etersom de som kan nätdelar hänger här tänkte jag det var rätt del av forumet, rätta mig om jag har fel?
Jag har en gammal transformator till en bärbar CD spelare som jag tänkte använda mig av vid ett bygge, men jag har hört att de inte altid ger vad de är märkta med. Så min fråga är, hur mäter jag spänningen den ger? (Jag har en digital multimeter)
Jag har försökt ett par ideér men de har gett olika utslag så nu vet jag inte vad jag ska lite på.. 😮
December 16, 2003
Obelastad kommer din trafo ge mer. Diff flera volt.
Spänningen som står att läsa på den är vid märkeffket. Finns oxå spänningsreglerade som inte diffar mycket alls.
Du kan räkna dig till hur mycket den kommer att ge genom att belasta
den med en känd resistans, mäta spännings beräkna inre resistans etc.
Lite krångligt att ta kort....
Frågan är hur känsligt det du skall koplpa till är för ev. överspänningar.
Annars hade jag bara testat... Men skyll inte på mig om du bränner nåt 😉
February 6, 2004
Tack för svaret, men märkeffekt, vad är det? Och hur kan jag mäta?
Jag är ute efter att koppla cirka 16 LEDs +motstånd till den men har inte de i min ägo ännu. Hur kan jag uppskatta hur mycket den ger vid den belastningen så att jag kan välja rätt motstånd utifrån det?
December 16, 2003
The_Mayhem wrote: Tack för svaret, men märkeffekt, vad är det? Och hur kan jag mäta?
Jag är ute efter att koppla cirka 16 LEDs +motstånd till den men har inte de i min ägo ännu. Hur kan jag uppskatta hur mycket den ger vid den belastningen så att jag kan välja rätt motstånd utifrån det?
hehe... antog att du skulle fråga... editerade därför det gamla inlägget.
Nåja. Om det är led:ar du skall koppla så kan du (lite beroende hur du
kopplar) helt skita i trafons inre resistans och utgå direkt från den spänning som du mäter upp obelastat. Led:ar drar futtigt lite ström 🙂
February 6, 2004
Jag har mätt med en multimeter (men obelastat blir det ju en seriell koppling?) och fått ett värde på 7,48v. Det konstiga är att den är specad till 4,5v. Så kan det verkligen stämma?
Jag har även kopplat diverse resistorer till den och mätt spänningen över dessa men får olika värden. U=R*I så det är iofs inte så konstigt men räknar jag ut I i de fallen blir det helt konstiga siffror.
Och det märkligaste av allt är att när jag seriekopplar multimetern för att mäta strömen får jag inget utslag med en resistor i nätet och 3,5A!! obelastat. (Den är specad till 600mA)
December 16, 2003
The_Mayhem wrote: Jag har mätt med en multimeter (men obelastat blir det ju en seriell koppling?) och fått ett värde på 7,48v. Det konstiga är att den är specad till 4,5v. Så kan det verkligen stämma?
Japp. kan nog stämma!
The_Mayhem wrote:
Jag har även kopplat diverse resistorer till den och mätt spänningen över dessa men får olika värden. U=R*I så det är iofs inte så konstigt men räknar jag ut I i de fallen blir det helt konstiga siffror.
Nej då. Du får nog riktiga siffror. Svårt att räkna fel.
The_Mayhem wrote:
Och det märkligaste av allt är att när jag seriekopplar multimetern för att mäta strömen får jag inget utslag med en resistor i nätet och 3,5A!!
obelastat. (Den är specad till 600mA)
Ops! Hehe, mättekniskt fel. Du har nog kortslutit trafon via multimetern.
Kortslutnigsprov. Du har bottat den! Vilket ger att du kan räkna ut den
inre resistansen i trafon. 🙂
Överslag: 7,45/3,5= 2 ohm.
När du nu skall till att räkna ut förkopplingmotståndet får du räkna med
det motstnådet oxå i serie med allt. Och så räknar du med 7.45V som driv
spänning på din julgran?
1 Guest(s)