Material till datorbygge?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Material till datorbygge?
_Spike
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 8, 2006 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Just nu är jag väldigt sugen på att bygga ett eget lite chassi. Men då är då frågan. Vad ska jag använda mig av för nåt material? Aluminuim är väl ganska mycket dyrare än trä så då blir det nog nå inom trä men vilken sort är bättre till datorbygge ni som vet? Jag har de flästa sakerna till bygget. Men en billi-dremel skulle vara bra så det underlättar lite. Jag hade tänkt göra ett litet chassi till min gamla 200:a mhz. 😀 😛

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
1000570
January 8, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ju chassi-byggar-kit. Gtek har haft tror jag.

_Spike
Kommer du hit ofta?
Medlem
1000925
January 9, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Finns ju chassi-byggar-kit. Gtek har haft tror jag.

Okej, jag kan kolla där lite om det finns.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
1000968
January 9, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars nån tunne spån eller MDF skiva... Vet folk som byggt av spån i alla fall

_Spike
Kommer du hit ofta?
Medlem
1001102
January 9, 2006 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: Annars nån tunne spån eller MDF skiva... Vet folk som byggt av spån i alla fall

Okej, det går säkert bra. Det blir nog nåt sånt. 😛

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1001206
January 10, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Playwood gillar jag, lite dyrt men tunt samtidigt som det är starkt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
1002634
January 13, 2006 - 4:08 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med Ctrl, Playwood, inte jobbat så mkt med det, men borde gå, om man lägger lite tid på det, gå att få rätt snyggt med, fint snittade ytor (så man inte ser alla lager trä) sen massa putsande och lackande kan det nog se ut som solit trä. Aluminium är väl ändå inte så överdrivet dyrt? Har iof inte så jättestor koll.. Jobbat en del med titan och läkemedels-rostfritt, där klassades väl d flesta metaller som billiga, där bland koppar och aluminium. Jag byggde (eller började iaf, ska väl bli färdigt, nån gång) en datorlåda av aluminium, pratade med Vägverket produktion, och fick en kasserad vägskylt, är lite vind och så, men borde gå använda som datorlåda om den stagas upp lite.

_Spike
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002734
January 13, 2006 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, men om nån vet. hur mycket kostar 50x50cm aluminium kostar och hur mycket 50x50cm playwood kostar? på ett ungefär asså.

WhiplasH
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
1002782
January 13, 2006 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde väl inte vara några problem att ringa ner
till din närmaste brädgård och fråga.

IXu
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 230
1002924
January 13, 2006 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

en skiva plywood är inte dyrt, kolla på http://www.silvan.se eller dyl. Spån är ännu billigare. Själv ska jag försöka få tag på mdf till min låda

KloreX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
1014224
February 12, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag byggdfe mitt alumium chassi 1000x250x250mm så kostade all aluminuium (5bar durk 3mm/5mm) 500kr inklussive tillklippninng av de stora bitarna.

Trä är mycket enklare att jobba med, aluminium måste man antingen svetsa eller som i mitt fall pop-nita. Det senare är väl vanligast för hemma bygge. Skruva är sämre än pop-nit i de flesta fall där man inte ska kunna ta isär.

För att få ihop alu är det bäst med L lister som man kan köpa för 60kr/meter på classe.

Ska du såga konturer i alu så rekomenderar jag sticksåg med ganska grovt blad. Men se till o vaddera undersidan på den så du undviker repor.

Utgå från gammla chassi delar till moderkortet och ev HD/CD fack.

GLHF

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1014265
February 12, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

För att få bort alla vibrationer bör du använda två olika material. Mina Dynaudio stativare för 22000:- har tex både trä och metall i frontbaffeln. Eftersom spånskiva kritiska resonanser ligger på ca 40 hertz (fläkt ca 2400rpm) är nog MDF som ligger högre ett bättre val. Då blir risken mindre att datorns fläktar ger otrevliga resonanser.

Jag tycker att du ska bygga ett inre chassi i MDF (även trevligast att jobba i). Därefter ska du skaffa aluminium som du limmar fast på fiberskivan. Om du gör det när hela trälchassit är klart så blir det nog snyggast. Som lim använder du flytande ljuddämpning som du kan hitta på hifiaffärer. Eftersom aluminius resonansfrekvenser ligger högre kommer de båda materialen att släcka varandras vibrationer tillsammans med det trögelastiska limmet.

Själv köpte jag ca 0,5 m2 aluminium tillsågat i 6 bitar för 100 kr. En MDF-skiva kostar några hundra. Allt beroende på tjocklek och storlek.

KloreX
Medlem
1016978
February 21, 2006 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant, det låter faktiskt som det bästa av två värdar mdf som är så lätt o jobba i och alu som är så snyggast. Nackdelen blir väl att man måste kompensera denna ganska gedigna isolering med fler fläktar, undrar om det blir tystare vid samma tempratur.

Men om man planerar lådan smart med ett bra shema för luftflödet så spelar väl väggarnas värmeledningsförmåga mindre roll. 4 st120 fläktar på 5v låter ju oftast behagligare än en 60mm på 12v.

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1017024
February 21, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att du behöver fler fläktar.....om du bygger det smartare än standard så kan det till och med behövas mindre.

Ur tyst/kylnings sympunkt så skulle jag göra ett chassi som är högre och smalare än standard.

Det hela handlar om att placera luftintaget i botten på lådan (alá Nexus) och placera hårddiskarna rakt över hålet stående på högkant. Har du sedan nätagget i toppen (som skickar ut luften) så blir luftflödet perfekt. Luften tvingas passera alla datorns komponenter utan att tvingas gå runt i sidled. Det blir bara ett rakt flöde från botten till toppen.

Vill också säga att jag har fått reda på att det är olagligt att bygga chassin helt i trä eller plexiglas. Det måste finnas metall runt som skärmar bort strålningen.

Du har en så klen processor att jag först skulle prova med att köra helt utan chassifläktar i datorn. Jag tror att det räcker, kanske tom om du kör med passivt kyld CPU och GPU. Funkar det inte, sätt i en fläkt i botten som suger in lite extra luft eller ta upp ett hål bak under nätagget och montera en 120 mm fläkt.

På detta sätt är Nexus dyra (1800:-) kr chassi byggt. En fläkt i botten och nätagget i toppen. Det finns inga andra fläktplatser.

På detta sätt undviker du också alla hål i fronten som släpper ut ljud. Ska ljud ut så ska det neråt eller bakåt för att inte höras.

Gör du på detta sätt får du också ett chassi som är lätt att få snyggt på utsidan med aluminium och som lätt går att dämpa med ännu mer ljudisolering. Hela fronten från botten till DVD:n kan tex dämpas tjockt.

Ps glöm inte dammfilter i luftintaget....

[Image Can Not Be Found]

KloreX
Medlem
1017417
February 22, 2006 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ungefär det typ av luft flöde jag har i mitt torn men eftersom jag har en vatten tank i botten har jag inget aktivt luft intag där (men bra passivt sug runt tankens väggar) istället har jag ett insug ovanför tanken där radiatorn sitter och sedan en sitter en intern 120 som dels blåser på grafikkortet eftersom det bara har kylning på chippet och dels skickar luften uppåt mot nät agget som sitter vid hd och ger cirkulation där. nackdelen med botten sug är ju just damm men med filter e det väl ok. Men visst om det alltid kommer sitta en lågt värme utvecklande prolle i den burken är kylning inget prob. då är det ljudnivå som gäller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 136
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL