March 14, 2001
http://www.microsoft.com/windo.....64bit.mspx
Första träffen på google...
Om du inte inte vet om det finns något OS som stödjer 16GB så skulle jag tro att du inte har användning av så mycket.
December 2, 2007
nvidiaamd wrote: även om många kan tycka att detta inte stämmer helt VET jag att 64 bitar är framtiden. synd att jag har 32 bitar sj. 😛 . kul o ha 16GB ram. 😀
jag har 32 bit nu men ska fixa 64 bit :). ska köra me 4gb ram sen. har 1gb nu så de kmr bli ett j*vla lyft 😀
December 2, 2007
nvidiaamd wrote: i vista tycker jag att det borde nästan vara förbjudet att köra med 1gb ram. då kommer windows att ta upp ca. 60 procent av minnet minst. 4gb är optimalt för vista mer behövs inte (än) 😉
a jag vet 😛 vista äter 50% av ramet XD. jag prövade att ta ut ett av ramet så de blev 512mb för skojs skull och allt hängde sig typ så fort man gjorde de minsta lilla hahaha :P. kör med vista ultimate. och om det senare kmr att behövas mera ram så stödjer mitt nya moderkort 16Gb så de ä lungt 😀
August 24, 2006
Jag hörde nånstans att man kan allokera lika mycket minne som 2^(systemets antal bitar). Vilket ger 2^32=4 GB (egentligen GiB men det systemet struntar väl alla i nu 😛 ). Men om man då tar t.ex. Vista, 2^64 så blir det ju löjligt mycket (16 exabyte :)). Det har jag ganska svårt att tro på. Nån som vet hur man räknar detta för jag är nyfiken (finns alltid nåt jag sitter och funderar över 🙄 ).
Eller kanske det är så att bara för att Vista är 64-bit så behöver det inte stöda så mycket?
July 18, 2001
cerx wrote: Jag hörde nånstans att man kan allokera lika mycket minne som 2^(systemets antal bitar). Vilket ger 2^32=4 GB (egentligen GiB men det systemet struntar väl alla i nu 😛 ). Men om man då tar t.ex. Vista, 2^64 så blir det ju löjligt mycket (16 exabyte :)). Det har jag ganska svårt att tro på. Nån som vet hur man räknar detta för jag är nyfiken (finns alltid nåt jag sitter och funderar över 🙄 ).
Eller kanske det är så att bara för att Vista är 64-bit så behöver det inte stöda så mycket?
2^32 = 4294967296 bytes och 2^64 = 18446744073709551616 bytes vilket är det teoretiska max man kan addressera med respektive arkitektur. hur mycket/lite Vista kan addressera vet jag däremot inte, skulle inte förvåna mig om det bara är 64GB.
April 24, 2007
toxicstone wrote: Tänkte bara rätta er ifall någon annan läser denna gamla tråd, vad jag vet stödjer 64bit 128gb ram just nu. Ja var väll inte mer att säga.
PS finns moderkort som stödjer 128gb ram, intresseraD? pm,a mig
Stämmer alldeles utmärkt. http://news.softpedia.com/news.....4487.shtml
Gammal tråd dock, TS har redan uppgraderat sitt minne om jag kommer ihåg rätt. Kör med 8GB tror jag.
PS: Välkommen till NH!
1 Guest(s)