October 27, 2006
Jag är rookie på PC bygge men nu jävlar. Jag vill bygga ett mediacenter som är ett mediacenter för vardagsrummet och inte en PC d.v.s kompakt, tyst och designat som en jäkligt snygg möbel. Därför vill jag bygga på laptopkomponenter och redan här har jag kört huvudet i väggen. Alla komponenter jag hittar är för stationär eller barebone. Min första fråga blir alltså vart vänder jag mig för att hitta komponenter som moderkort, tv-kort, grafikkort, ljudkort, DVD läsare allt allt allt för laptop???
Jag har en kravspec på komponenter för stationär som ser ut så här, vad ska jag söka efter om jag vill bygga på laptop komponenter:
Moderkort
Stöd för VIIV
Seriell ATA2 (ATA-300) med NCQ RAID
PCI express
Fler skärmar = SLI krav
USB2
FIRE WIRE 1394
Ljud 5.1 eller 7.1 beroende på hur många högtalare du vill ha.
Minne Snabba PC2 6400 är ok men inte ett krav.
Soket 479 är ok = Lapptop CPU ger lite värme = tyst fläkt
Processor dual core (behöver inte ha många MHz eftersom VIIV kretsarna gör jobbet.)
Grafik
Inbyggd i moderkortet är ok?
Ljud
??.
Minne
Minst 2 x 512Mb (Räcker till multimedia dator?)
Hårddisk seriell ATA2 med NCQ så stor som är möjligt
TV kort digitala i första hand helst med PCI express. 2 st för att kunna spela in på hårddisken.
IR mottagare ingår i fjärrkontroll (måste ha VIIV klass )
Tangentbord trådlöst. Vi kör Microsoft VIIV klassat
Chassi ? (tyst fläkt är ett måste. Finns ju fläkt lös kraft)
DVD ROM utan släde
Tysta fläktar 8 dB från Zilx är ett måste
Är jag helt ute och cyklar så låt mig veta, jag tål det.
/Micke
October 27, 2006
Adam wrote: Det skulle bli en nice HTPC... 🙂
Vad är det för fel på Barebone? Dessutom finns det snygga HTPC chassin som dessutom (sägs) vara tysta eftersom dom är gjorda för att stå i vardagsrummet..
Jag vill designa lådan själv. Jag tycker att barebone är för mycket PC. När jag bygger en mediamaskin så vill jag utgå från vardagsrummet, design och funktion, jag vill absolut inte utgå från ett PC tänkande. Kanske lite luddigt förklarat men, så tänker jag.
March 19, 2003
Kan säga vad min htpc består av för gemförelse
p4 3200mhz
1gb ram
tv kort haupagen
gf6200 + nvidia pure video
optiskt usb ljudkort
MCE fjärren
Alla diskar också.
Sen med XP i grunden och mediaportal som gränsnitt
Den klar av 720p/1080i/1080p i ts/wmv/h264/x264 osv osv.
Sen hjälper gf6200 kortet till att deinterlaca TS filmerna tack vare pure video.
Sen DVI till lcd tv'n och optisk till ljudet.
Dock börjar jag snegla lite på MacMini med core duo och om det går att köra xp/mediaportal på de.
1 Guest(s)