October 21, 2004
Hej
Tänkte jag skulle uppgradera mitt minne. Är det en bra ide eller bör jag uppgradera något annat istället? Spelar lite men använder också Photoshop t.ex.
I så fall, vilket minne ska jag köpa. Vill helst inte lägga ut mer än 1000kr. Sitter med ett Twinmos Twister 512MB nu. Ska jag köpa ett identiskt eller välja något annat märke?
November 26, 2002
Jag skulle ha satsat på ett billigt minne för 500:- (t ex Twinmos original). Jag gissar att du kör burken i 200x11, så du behöver inga värsting minnen. Sen lägger du det där extra 500:- på en uppgradering av graffet. På det sättet får du mer minne till photoshop samtidigt som du får ett bättre graffe till spel.
October 21, 2004
Tycker mitt graffe duger bra till min spelnivå än så länge ;-). Förresten skulle jag väl knappast kunna få tag i ett mycket bättre om jag säljer mitt nuvarande + 500kr?
Men det är bra att köpa samma märke på minnet eller? Kan annars tänka mig att man kan hitta mer prisvärda minnen än Twinmos orginal!?
September 12, 2005
jober12 wrote: Lol, mitt minne är bra. Det är 2st 256MB Twinmos Twister jag har och inte ett 512MB. Antar att det inte är så stor skillnad...?
Nej, 2*256 är just 512 🙂
2*512mb av valfritt märke låter som något för dig. Du kan med lätthet komma undan med 900 spänn 🙂
August 16, 2003
jag upptäckte att när jag satt med photoshop senast och gjorde inte allt för avancerade saker, hade under 300MB kvar av min 1GB, det blir 2GB så fort jag får pengar.
det där med identiska minen, det är bra
senast jag skulle stoppa in mer minne i farsans burk då pep den bara, och dator butikerna brukar inte godta anledningen "den funkar inte i min dator" eller något sådant när man försöker lämna tillbaka.
October 21, 2004
Ihmrat wrote: 2*512mb av valfritt märke låter som något för dig. Du kan med lätthet komma undan med 900 spänn 🙂
Men då borde det vara smartare att köpa en twister 512MB. För det går väl att köra dual-channel med 2x256+1x512? Annars blir det kanske ett vanligt twinmos
October 21, 2004
Iaf, vad ska jag ha för timings om jag köper en twister 512 eller en orginal 512? Alltså när jag kör 2x256MB twister + 512MB twister/orginal
Mina timings nu (2x256 twister):
CAS# 2.0
RAS# to CAS# 3
RAS# Precharge 3
Cycle Time (tRAS) 8
Rekomenderade timings för twister och orginal 512MB:
Twister:
DRAM CAS# Latency [2.0 Clocks]
DRAM RAS# Precharge [3 Clocks]
DRAM RAS# to CAS# Delay [3 Clocks]
DRAM Precharge Delay [8 Clocks]
Orginal:
T(RAS, Active to Precharge) - 8
T(RCD, Active to CMD) - 3
T(RP, Precharge to Active) - 3
Cas Latency - 2,5
August 16, 2003
det är väl 250-300kr eller något sådant som skiljer dom i pris.
twister är ju både lite snabbare och så undviker du nog problem.
om du köper original så tror jag att du måste antingen sänka hastigheten på dina twister till CL2.5 eller så kommer det att tjuta om den.
jag skulle ha köppt twister eftersom du redan har 2st sådana
1 Guest(s)