January 13, 2003
Jo, har en sådan fjärrkontroll som jag vill få till att fungera med min HTPC.
Körde först MCE och pillade massor fram och tillbaka med hotfixes osv som skulle ge stöd för fjärren utan framgång, lesnade och bråkade med Vista och sata-drivers ett par timmar innan jag fick se att inte ens Vista ultimate vill känna av fjärrkontrollen.
Enligt microsoft.com ska ingen extra mjukvara behövas utöver MCE/Vista för att få fjärrkontrollen att fungera och i hjälpen för detta står enbart om hur man aktiverar IRDA i enhetshanteraren. Nu börjar jag ledsna riktigt och tänkte höra om någon här har någon koll på varför en Microsoft-fjärr inte hittas av ett Microsoft-system som ska stödja det. Jag har testat att manuelt lägga till media center extender osv utan resultat.
Några tips? (Förutom trycka in någon hackad OS X då, det hade varit en genväg)
January 13, 2003
Ctrl wrote: Du har den officiella IR dosan va ? och inte någon annan ?
En annan, började misstänka att där var något mysko med själva donghlen när jag hittade "Windows XP Media Center Edition Patch: Remote Sensor Driver & Firmware Update", men samtidigt ska ju en fjärr funka till datorn ändå och det har funnits i flera år redan. Men det får bli 3:e parts mjukvara eller registerhack för att få rätt på det utan officiela IR-mottagaren?
March 10, 2003
Ah där har du problemet. MS har valt att köra en specialare och deras dosa är inte en standard IR dosa.
Har inte hört någon som fått det fungera med annan dosa än officiella, men lycka till med jakten.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 13, 2003
Ctrl wrote: Ah där har du problemet. MS har valt att köra en specialare och deras dosa är inte en standard IR dosa.
Har inte hört någon som fått det fungera med annan dosa än officiella, men lycka till med jakten.
Ahh, så störigt. Eller, inte störigt utan tramsigt. Det var ju lätt sista gången på bra länge jag sponsrar dom med pengar. 🙁
Edit: Detta är ju värre än iPods osv. En iPod kan man ansluta till alla datorer men en MS fjärr går inte utan deras speciall-mottagare. Ush, vad sur jag är.
March 10, 2003
Varför är du förvånad likadant med alla MS saker. Kolla bara på Xbox 360.
Finns bara orginal trådlösa saker från MS då dom inte släpper protokollet fritt.
Supporten på deras speltillbehör (äldre joysticks/rattar) är ruskigt dåliga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 11, 2003
Vad menar du egentligen? Att du har MediaCenter-fjärren, och att den inte funkar, eller att du har någon helt annan, och att du sen inte får den att funka med Media Center eller Vista?
Om det nu är så att det är någon helt annan, så förstår jag inte riktigt varför du är så upprörd? Så är det väl alltid med grejer? Hur ofta är det inte man köper något man "tror" skall funka, men sen inte visar sig göra det. Det är väl knappast något som är unikt för Microsoft?
January 13, 2003
denstore wrote: Vad menar du egentligen? Att du har MediaCenter-fjärren, och att den inte funkar, eller att du har någon helt annan, och att du sen inte får den att funka med Media Center eller Vista?
Om det nu är så att det är någon helt annan, så förstår jag inte riktigt varför du är så upprörd? Så är det väl alltid med grejer? Hur ofta är det inte man köper något man "tror" skall funka, men sen inte visar sig göra det. Det är väl knappast något som är unikt för Microsoft?
Jag har mediacenterfjärren men inte orginal mottagare till den. Kul att knalla iväg och köpa en mottagare för 200pix till den sen inte ha någon användning för den. :/
March 11, 2003
beta wrote: [quote=denstore]Vad menar du egentligen? Att du har MediaCenter-fjärren, och att den inte funkar, eller att du har någon helt annan, och att du sen inte får den att funka med Media Center eller Vista?
Jag har mediacenterfjärren men inte orginal mottagare till den. Kul att knalla iväg och köpa en mottagare för 200pix till den sen inte ha någon användning för den. :/
Nej, det är det säkert inte, men det är knappast Microsofts fel heller.
Fast fjärren säljs väl inte utan mottagaren? Orginal, alltså?
1 Guest(s)