February 11, 2005
Hej!
Håller på och ska miljöanpassa en produkt som innehåller elektronik (kursprojekt). Vet mycket om miljö men elektonik för mig är det där gröna joxet i datorn. Vet du var jag kan läsa mer om vad kretskort och andra elektronikkomponenter inneåller för ämnen? Hur går tillverkningen till? Vilka fogar används?
Plita gärna ner något! [-o<
April 26, 2004
sist jag tittade på det handlade det mesta om "lead free"... googlade på det och fick upp en sida med olika miljöaspekter vid elektroniktillverkning...
October 2, 2002
E du oxå miljövetare? 🙂
Finns massvis man kan förbättra inom elektronik. Bly, kadmium och antiflammedel mm förkommer vilket man kan byta ut mot annat. Även energikonsumtion och energieffektiviet är viktigt.
Tycker du ska ta en titt på detta nätagget. Tycket det ger en utmärkt bild av vad som kan förbättras inom det mesta.
February 11, 2005
Mina skeptiska gruppmedlemar trodde inte att det fanns någon hjälp att få här, men tji fick de. Till och med miljövetare ryms på NH!
Och jo, jag har ju koll på de värsta ämnen, bromerade flamskyddsmedel, bly, kadmium, krom, de bitarna. Har läst på lite om återvinning av kretskort men där anges inte vad det är för plast. Plasten blir bara "bränsle" till smältningen. Nån som vet vad själva kortet är gjort av? Och vad ÄR det gröna? 🙂
October 2, 2002
http://susning.nu/M%f6nsterkort ..plasten är oftast polyester eller härdplast. Den gröna färgen har jag ingen aning om.
1 Guest(s)