August 7, 2001
Hej!
Efter byte av nätagreggat (till ett kraftfullare) visar BIOS plötsligt att min 2,66Ghz Core2Duo körs i 1,59Ghz!! Det spelar ingen roll om jag sätter på eller stänger av SpeedStep i BIOS. Windows systeminformation visar 2,66Ghz, SpeedswitchXP visar 2666mhz men CPU-Z visar 1600Mhz precis som BIOS. Vad har hänt? :cy:
Om det nu är SpeedStep som ligger och spökar så borde man väl kunna skrämma upp processorn i 2,66Ghz, så jag körde "Froggy" nVidias grafikdemo för Geforce 8800. Jag hade 100% CPU load i en minut utan att något hände!!!
Jag är mållös, hjälp!
August 18, 2006
Maciekish wrote: Multiplern är på 6x alltså 266*6=1600Mhz. Det skall vara 266*10=2666Mhz. Kan dock inte ställa annat en busshastigheter på mitt P5N32-SLI PREMIUM. (nForce 4 SLI).
sjukt tycker du borde kunna ändra den mellan 6-9. kunde jag på min i alla fall.. Vad är det för processor du har?
August 7, 2001
DrPepper wrote: sjukt tycker du borde kunna ändra den mellan 6-9. kunde jag på min i alla fall.. Vad är det för processor du har?
Intel Core 2 Duo E6700 (Conroe 65nm).. Hur många moderkort kan man ställa multiplern på manuellt idag egentligen? Har inte stött på ett enda Intel/nForce moderkort som tillåtit manuell multiplier-inställning på Intel-processorer.
August 7, 2001
Har hittat detta nu:
http://corvillus.com/2006/08/1.....djustment/
Någon som kan bekräfta att det stämmer? Tankar en BIOS-uppdatering nu, och har min C2D på vattenkylning så det borde nog gå att hoppa upp till 2,8Ghz i alla fall? När speedstep problemet löst sig i alla fall =)
September 26, 2005
Varför skulle BIOS inställningen ändras för du byter nätagg? Så länge du inte clearar CMOS eller rycker batteriet händer ju INGET med biosen... Jag tror majoriteten av Intel chipset moderkorten tillåter säknining från default multiplierna men inte ökning, det för att speedstep skall fungera...
1 Guest(s)