July 7, 2005
För cirka ett halvår sedan uppgraderade jag min dator, nytt moderkort och processor. Det var mitt i vintern, och det var rätt så kallt i mitt rum. Jag hade en idle-temperatur på omkring 50 grader, och när den hade arbetat ett tag låg det på cirka 57-59 grader. Jag tyckte att detta var lite väl högt, och att jag kanske borde införskaffa en ny fläkt så småningom. Framåt våren steg temperaturen gradvis, då mitt rum blev betydligt varmare. I början av sommaren låg arbetstemperaturen på omkring 64 grader, och idle-temperaturen på cirka 57. De två senaste veckorna har jag varit borta, och igår när jag kom tillbaka märkte jag förfärat att temperaturen hade stigit till 68 grader i arbete och 64-65 i idle. Det börjar bli lite väl högt, och jag känner att jag måste göra nåt åt problemet nu.
Min sys temp ligger på 51 grader. Jag har en billig artic cooling-fläkt och inga chassifläktar.
Jag skulle behöva veta vad det finns för fläktar som skulle passa bra (Socket A) samt vilken temperatur som är den högsta toleransen för denna typ av processor. Är det skadligt i längden att temperaturen går så högt eller gör det egentligen inget så länge jag inte ska klocka?
November 22, 2001
75 eller om det är 85 tror jag de ska tåla.
Men innan du bråkar allt för mycket med det. Kolla om det finns damm i datorn. Du kan behöva ta loss cpu-fläkten och göra rent (lägger sig ofta ett lager damm precis under fläkten vilket innebär att det nästan inte blir något luftflöde på kylflänsen.
Och så skaffa en utblåsfläkt bak i chassiet.
February 28, 2004
Hej! har en likadan CPU som dig men använder mig av 2 st 120mm fläktar. En inblås och en utblås och min chassitemp ligger nu på 34-38 grader när jag inte spelar utan använder datorn som vanligt med ett par program igång och så. Min CPU temp ligger väl mellan 55-65 utan spel nu i sommarvärmen och maxtempen är 72 för min AMD.
Även om det är lika varmt för dig så gör det inget, för upp till 85 grader tål en amd xp3000+. Med tanke på att min och din chassitemp är så varm så gör inte fläktkylning så mkt så vattenkylning skulle jag rekommendera till dig. Det räcker nog med Zalman reserator eller ngt asetech waterchill system.
July 7, 2005
Tack för tipsen 🙂 . Det enda jag är orolig över är hur mycket temperaturen har stigit på bara ett par veckor. Jag misstänkte att det var något fel på fläkten, men å andra sidan är det möjligt att det har blivit varmare i mitt rum. Jag bor högt upp, och man märker av temperaturskillnader mer när man bor på en hög våning än om man skulle bo på källarplan. Jag får väl skaffa ett par chassifläktar, en utblås och en insug. Det hjälper nog att sänka åtminstone temperaturen inuti chassit.
1 Guest(s)