March 28, 2008
Jag har verkligen haft oturen med mig de sensaste veckorna och nu igen var det dags.
Jag skulle svara på ett SMS så jag tog min mobil, stod upp (ovanför min bärbara hårddisk som ligger på golvet) och råkar tappa mobilen rakt på hårddisken.
Det lät verkligen som en klockren träff rakt i hjärtat på hårddisken och nu vill den inte koppla till datorn. Den surrar lite till och från men mycket mer vill den inte.
Jag har väldigt mycket information på hårddisken som jag behöver ha tillbaka.
Hur ska jag lösa detta?
March 28, 2008
klaus wrote: Öppna och titta kanske bar inklämmat nonting på nogotvis.Mvh......Klaus
Jo, det var min första tanke men det står med en liten plombering på hårddisken på en av skruvarna att jag förlorar garantin om jag öppnar upp den.
Det är endå 1000 kr vi pratar om.
Men det mest väsentliga är att jag får tillbaka all information som finns på hårddisken. Vad är mest värt att göra i mitt fall just nu?
April 23, 2003
Lämna tillbaka den på garanti helt enkelt. Finns det inga utomstående skador på den så ska ju inte det vara några problem. 🙂
EDIT: ah, fast nu ville du visserligen ha tillbaka din data på den... själv hade jag plockat isär den och försökt få den interna disken att starta. Men då ryker ju garantin som sagt, bara på hela den externa disken dock, den interna har normalt sett en separat fabriksgaranti.
August 15, 2004
Du kan säkerligen betala för att få tillbaka datan, men det kostar ganska så rejält mycket.
Ska du verkligen plocka isär den så se till att du gör det i ett rum med så få partiklar som möjligt i luften.
Ett tips är att låta duschen stå på (varmt vatten) i cirka 30 minuter, sedan stänger du av den och låter luftfuktigheten sjunka (ca 1 timme eller så, möjligen 2 timmar, låt dörren och fönstret vara stängda). Därefter bör du kunna öppna upp hårddisken. Men sega inte, kolla lite snabbt om du kan se något fel och försök isf åtgärda det, sedan stäng igen den.
Gör helst detta utan att flytta för mycket luft in och ut ur badrummet, samt om du vill undvika partiklar från kläderna så skippa kläderna medan du gör detta.
March 28, 2008
Soir wrote: Du kan säkerligen betala för att få tillbaka datan, men det kostar ganska så rejält mycket.
Ska du verkligen plocka isär den så se till att du gör det i ett rum med så få partiklar som möjligt i luften.
Ett tips är att låta duschen stå på (varmt vatten) i cirka 30 minuter, sedan stänger du av den och låter luftfuktigheten sjunka (ca 1 timme eller så, möjligen 2 timmar, låt dörren och fönstret vara stängda). Därefter bör du kunna öppna upp hårddisken. Men sega inte, kolla lite snabbt om du kan se något fel och försök isf åtgärda det, sedan stäng igen den.Gör helst detta utan att flytta för mycket luft in och ut ur badrummet, samt om du vill undvika partiklar från kläderna så skippa kläderna medan du gör detta.
Ska jag göra detta för att det inte ska komma in smuts inuti hårddisken eller är det för att jag ska kunna utnyttja garantin ändå så att dom inte ser att jag har pillat där?
March 14, 2001
Ni pratar om helt olika saker, jag antar cartlgustav menar själva chassit hårddisken sitter i och Soir hårddisken i sig.
Är det något fel inuti själva hårddisken skulle jag vilja påstå att det inte finns en enda chans till att kunna laga den själv och sen läsa datan från disken utan problem.
Troligen är det bara elektroniken i chassit som tagit skada, kanske något som bara är glapp. Vill du ha tillbaks datan på disken monterar du ur disken ut chassit och sätter in den i en vanliga dator precis som vanligt eller hoppas bara på att något är glapp i chassit som du lätt kan åtgärda.
April 23, 2003
Alltså. Det är en extern hårddisk (dvs. en vanlig intern 3.5" hårddisk med ett platshölje) han har, en sån kan man plocka isär utan att vara rädd för att man sabbar något. En intern disk försöker man inte ens öppna för jag kan helt enkelt lova att du inte kommer kunna reparera något.
March 28, 2008
Snorch wrote: Ja jag skrev nyss om du hade läst det, att det kan vara något som bara glappar.
Den där plomperingen, är inte det bara ett litet klistermärke du kan ta bort lite fint och sen sätt tillbaks när du skruvar ihop den igen?
Ah k.
Jag monterade ut hårddisken men den ville fortfarande inte så jag ger upp de sista hoppet jag hade om alla filer på den. Synd.
Plomberingen bestod av ett litet klistermärke ja som jag tog bort helt.
Jag chansar, hellre testa att försöka med hårddisken nu än att lämna in den, få en ny och gå misste ändå med all information utan att testa.
Livet är verkligen en h-ora ibland.
2 Guest(s)