January 29, 2002
Hjälp! Jag läste NH Gratis Prestande guide, och ändrade lite i BIOS, nu så stänger datorn av sig efter 4 sek.
P4 2 ghz
Creative G4 Ti4600
2 st 256 RDR (rambus) 800
Soundblaster live 5.1
Western Digital 60 gig 7200 rpm
Nåt nätverkskort
350w Nätaggregat (eller 340, Default iaf)
Abit TH7/TH7 Raid (med SoftMenu III, el liknande)
Jag gick in på "SoftMenu III" som guiden sa, jag ändrade CPU till "User Define". Ändrade sen "External Clock(CPU/PCI)" till 110 från 100.
100*20 20 Satte jag på "Multipler Factor" eftersom den va default. Så ändra jag "Core Voltage" till 3.525v från 3.5
Ändrade "FAN Fail Alarm Selectable" till CPUFAN från Disabled
"CPU Shutdown Temperature" Enabled
"Shutdown When CUP Fan Fail" Enabled
"Cpu Warning Temperature" till 75 C
Efter dessa ändringar så Startar datorn om efter 4 sek.
Fläktarna funkar, Moderkortet lyser grönt på "5SVB Led Indicator" (power source), HDD lyser Gult, PWR lyser Grönt,
jag har kollat på "U23: POST Code Display"
och den visar först "C0" sen "C1".
C0 = Early Chipset initialization:
- Disable shadow RAM
- Disable L2 cache (socket 7 or below)
- Program basic chipset registers
C1 = Detect memory:
- Auto-detection of DRAM size, type
and ECC.
- Auto-detection of L2 cache
socket 7 or below.
Jag har Testat att sätta på datorn och kollat på "LED: Status indicator"
efter 4 sek efter Start så lyser "Reset" Rött och datorn stänger av sig.
Jag tror nog att många av er kommer att säga att jag ska Kolla i moderkorts manualen om hur jag "CMOS Memory Clearing Header", jag vet inte om jag gör rätt men så här gjorde jag iaf:
Först så stängde jag av datorn helt och hållet, drog ut sladd. Sen så öppnade jag datorn och kollade i manualen var Jumpern satt, jag flytta den ett steg åt vänster (3 st pin, flytta den från 1-2 till 2-3) så den står på "Clear CMOS" som det står i manualen, nu satte jag i sladden igen och prova att sätta på datorn, men det gick inte, så jag misstänkte att den "Clear CMOS" att den alltså Tömde CMOS och satte den på Orginal, nu stängde jag av strömmen igen och satte Tillbaka den på "Normal/Default" pins (alltså 1-2 från 2-3), nu prova jag att sätta på datorn igen, men ikke samma problem fortfarande, datorn stänger av sig efter 4 sek. Jag har även provat att stänga av datorn 4 gånger som det står i manualen och jag har provat att hålla inne insert.
Nu vet inte jag om jag har gjort rätt med CMOS.
Hoppas det finns någon dä ute som vet jag har gjort för fel och hur jag kan fixa det.
Snälla hjälp mig någon. (Datorn är ju bara 1 mån gammal 🙁 )
Skriv om ni behöver mer info.
[ Detta Inlägg ändrades av: KaLinKa den 2002-04-30 12:50 ]
1 Guest(s)