Min förstärkare knarrar...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min förstärkare knarrar...
mr_murtaugh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 12, 2006 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Det hela började med att jag köpte en förstärkare begagnat. Kommer hem ställer upp dem, kopplar in högtalarna, som också ingick, och börjar provspela. Provspelar en stund, en timme kanske två, vet ej, tiden går fort när man har roligt! Hur som helst, de "nya" grejerna lät betydligt bättre än mina gamla, därav min eufori. Desto tråkigare blev det sedan när jag slog av stereon. Efter en stund fångade ett underligt ljud mitt öra. Snart hade jag lokaliserat ljudet till min nyss inköpta förstärkare. Helvete, vilket fyllköp! :^o Efter att den största besvikelsen lagt sig tog jag itu med lite mer eller mindre seriös felsökning. Vad jag kommit fram till hittils är som följer.

Missljudet i sig är ett lågt "knarrande" som går och kommer i cykler. Först knarrar det i typ fyra, fem sekunder sen är det tyst ungefär lika länge, sen börjar den knarra igen och så fortsätter det om igen. Ljudet är väldigt lågt och knappt hörbart om man har något annat som låter i närheten. Tex om jag slår på takfläkten i läge två eller tre dränks det här knarrandet i bruset från fläkten. Knarrandet i sig påverkar inte ljudet i högtalarna på något sätt alls. Det sprakar inte eller låter konstigt på så sätt, utan det är själva förstärkaren det låter om. Redan här börjar jag misstänka att det är något på kraftsidan som felar. Tar isär förstärkaren och tittar inuti. Lokaliserar ljudet från en stor, svart, rund, tung grunka på botten. Måste vara trafot, eller hur? Jag har aldrig sett ett trafo som ens liknar det som sitter där, men vad annars kan det vara?
Har provat några olika uttag runt om i min lilla lägenhet men utan förändring. Tänkte om det kanske fanns någonting runt omkring som kunde störa förstärkaren på nåt sätt, men icke. Har också tagit hem den dels till mina föräldrar, dels till en kusin som bor i fastigheter en bit bort från mig, och provat den i deras vägguttag. Men där, på båda ställena, var den tyst!?! Inget knarrande! Hmm, kan det vara nåt skit med elen i min lägenhet? Någonting som läcker ström och i sin tur stör förstärkaren, kan det vara en hållbar teori? :-k

Nu till min egentliga fråga. Varför låter trafot som det gör? Tar det allvarligt stryk av den här behandligen? Bör jag låta bli att köra med den (vilket jag gjort hittils förutom när jag felsökt och provspelat). Kan man kringgå det här på något sätt? Jag menar även om jag ringer min hyresvärd idag så är dom ju knappast här imorgon och felsöker. Vill inte behöva vara "ljudlös" tills dess, speciellt nu när man skaffat sig nyare leksaker! :bgrin:

mvh
R

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1058343
July 13, 2006 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för märke/modell på förstärkaren?
Hur gammal är den?
Har du bild på den? (utanpå/innuti)

mr_murtaugh
Medlem
1058376
July 13, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Vad är det för märke/modell på förstärkaren?

Denon PMA-880 R

Sebbe wrote: Hur gammal är den?

Vet inte exakt själv. Snubben jag köpte av påstod att han köpt den ny i butik för ca 10 år sedan.

Sebbe wrote: Har du bild på den? (utanpå/innuti)

Nej, blir svårt. Har inte ordning på kameran. Kanske kan ordna det till imorgon.

edit: Nåt speciellt du vill ha med på en ev bild?

Sebbe
Member
Medlem
1058641
July 13, 2006 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sökte lite bland ljud och el och konstaterade att det kan vara någon form av kondensator som orsakar detta.

Har du provat att vända kontakten i väggen 180 grader, kan vara att +/- vänder på sig när den går över till DC.

Har du den nära bildskärmen eller en laddare?
Har du andra apparater i samma uttag?
Har du många apparater som är anslutna till samma propp?

mr_murtaugh
Medlem
1058740
July 14, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Har du provat att vända kontakten i väggen 180 grader, kan vara att +/- vänder på sig när den går över till DC.

Om du menar själva stickproppen man stoppar i vägguttaget så, ja, det har jag provat.... nu. Ingen skillnad

Sebbe wrote: Har du den nära bildskärmen eller en laddare?
Har du andra apparater i samma uttag?
Har du många apparater som är anslutna till samma propp?

Nej. Det här har jag tänkt på redan. I vanliga fall står den bredvid TVn ihop med min video, DVD och för tillfället min gamla Pioneer-förstärkare. Har kånkat runt den i lägenheten och provat på fler ställen just med tanke på att något annat kunde störa. En dag rev jag ur allt ur alla vägguttag, jag släpade tom fram kylen och drog ur den och testade. En annan dag tog jag ner takfläkten då jag tyckte den var en starkt misttänkt (har laborerat med den förut nämligen). Ingen skillnad. Det enda jag inte rört är ugnen och vissa taklampor. Det konstiga tycker jag är att den bara brummar så länge den är här, i min lägenhet. Har ju som sagt provat den i två andra fastigheter och där är den tyst. :-k Visst har man har man varit med att trafot i apparat brummar lite men inte på det här sättet. Inte så här... distinkt.
Vad händer då? Med själva apparaturen? Ett trafo kör man knappast sönder, eller? Det blir väl komponenterna efter det, i likriktarbryggan som tar stryk först, eller är jag helt ute och cyklar nu. Dem måste ju gå å byta i så fall. Är risken stor att man "bränner" nåt längre in i kretsarna på den. Så skadad att det inte är lönt att reparera. Kort sagt, bör jag avstå från att köra den?

Sebbe
Member
Medlem
1059049
July 15, 2006 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Kollat radioantennen?

En del radioapparater störs om det fiins tex laddare i närheten, kolla med en kabel som går till din tv/radioantenn samt olika andra lösningar.

Låter maskinen lika mycket om alla högtalare etc är urkopplade?

mr_murtaugh
Medlem
1059127
July 15, 2006 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Kollat radioantennen?

PMA-880 R är ett förstärkarsteg, inte en reciever, så jag har ingen "intern" radiodel, om det nu är det du syftar på.

Sebbe wrote: Låter maskinen lika mycket om alla högtalare etc är urkopplade?

Japp. Spelar ingen roll vart den står, i köket, i hallen, i rummet och på samtliga ställen har jag endast haft powerkabeln ansluten. Inga högtalare eller andra sladdar. Samma sak, brum brummeli brum...

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1059316
July 15, 2006 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nog inte läst så noga så vet inte om du skrivit något om detta, men är uttagen jordade i din lägenhet?

mr_murtaugh
Medlem
1059515
July 16, 2006 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: Har nog inte läst så noga så vet inte om du skrivit något om detta, men är uttagen jordade i din lägenhet?

Bara i köket, men jag svårt att se att det skulle ha någon betydelse. Förstärkaren är ju 'dubbelt kapslad' eller vad det nu heter. Symbolen för det är en figur med två fyrkanter och den hittar man oftast på baksidan där sladden går in i själva burken. Men det syns tydligast på stickproppen, den är platt, helt gjuten i plast och har således inte kontakt med jord. Så här det ju gjort på de flesta hem-elapparater.

Men jag tror du är inne på rätt spår. Det är nå skit med elen här. Datorn har jag nu ansluten via grendosa och skarvkabel (båda jordade) till ett jordat uttag i köket. Om jag istället ansluter datorn i det närmsta (ojordade) vägguttaget där den står nu kan jag mäta upp en spänning på strax under under 100 V mellan chassiet och elementet. 😮 Tror inte instrumentet ljuger för om man provar hålla i både chassit och elementet kittlar det i båda händerna, häftigt va! :bgrin: Gjorde ett litet test här. Tog en grendosa och mätte med mot elementet. Så här blev det.

Element -> Fas = 230 V (som det ska vara)
Element -> Noll = 0 V (som det ska vara)
Element -> GND = 99 V (öhh... hmm, bör vara 0 V här va?)

Därutöver så knäpper det i högtalare, både de till datorn och de till förstärkaren när man slår av ljuset i köket. Gäller två lampor, den ena ett lysrör, den andra en lågenergilampa som sitter i spisfläkten. Och sen det trejde, som topic lyder, min förstärkare knarrar. För det fjärde, om jag ansluter datorn till förstärkaren (den gamla Pioneern, har inte provat den "nya") med en ljudkabel från ljudkortet till en av ljudingångarna för att få ut ljudet den vägen till de stora högtalarna så får jag ett högt brus i högtalarna. Och då menar jag högt brus. Fenomenet uppstår bara om jag samtidigt har en annan apparat ansluten via de andra ljudingångarna på Pioneern, tex min stand-alone DVD-spelare. Ansluter jag bara datorn och endast den, inget brus. Provade lite igen.

Dator jordad, Pioneern ojordad = brus
Dator jordad, Pioneern jordad = brus
Dator ojordad, Pioneern ojordad = inget brus

Att det brusar beror väl på att det ligger spänning över högtalarelementen, eller? Hur som helst, den ska inte vara där iaf. Verkar som det läcker någonstans. Verkar få potentialskillnader mellan N och GND. 😮

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1059522
July 16, 2006 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror du kan ha hittat något litet fel med strömmen i din lya 😉

//Andreas

mr_murtaugh
Medlem
1059744
July 16, 2006 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag tror du kan ha hittat något litet fel med strömmen i din lya 😉 //Andreas

Mjo, det är nog så, ja. :arg:

Men jag har pratat med min morbror som råkar vara elektriker med ca 30 års erfarenhet på nacken och han har stillat mitt oroliga sinne lite. Enligt honom då så är det med största säkerhet ingen fara att köra sönder någonting inne i förstärkaren så länge spänningen i vägguttaget inte är markant högre än den "ska" vara dvs 230 V då vi har systemspänningen 400/230 V i Sverige. Och där har vi svaret på min huvudfråga. Det viktigaste är alltså att spänningen är "rätt" i det uttag där apparaturen sitter, inte för hög, inte för låg. Inte bra om den börjar komma neråt 220-215 V och heller inte bra om den börjar sticka iväg uppåt 245-250 V. I det aktuella uttaget pendlar spänningen mellan 237-238 V...

Att det är spänning mellan GND och element är tydligen inte ovanligt. Beror på induktionsspänningar och att maskiner "läcker" ström. Enda botemedlet är att dra om all el och konvertera till riktigt treledarsystem med skyddsjord.

Jag har fått svar på den viktigaste frågan iaf. Tackar för uppmärksamheten. Om ingen har nåt och tillägga så...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 505
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL