min hårdisk säger inte allokerat??|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
min hårdisk säger inte allokerat??
Mathew11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Min hårddisk säger som sagt att den inte är allokerat, disken är inte ny, utan jag har en massa grejjer på den sen innan, detta inträffade när jag satte i en annan hårddisk.

De alternativ jag får är att göra om den till en dynamisk disk, eller att partionera om den, och jag antar att allt försvinner ifall jag partionerar om den??

Skulle vara hemskt tacksam ifall nån kunde hjälpa mig, har tyvärr ingen backup på all min data:( annars hade de ju inte spelat så stor roll... 🙁

Mathew11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
987183
December 4, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

fick syn på att någon hade haft samma problem, men han hade tydligen haft en backup:) vilket inte jag har..

MortalSex
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 269
988217
December 7, 2005 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

^då måste du antingen formatera den eller om en partition är sönder måste du antingen reparera eller kasta den o göra ny o formatera... detta kan du göra genom "diskhantering" när du högerklickar på den här datorn o klickar på hantera

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
988450
December 7, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej Mathew.

Hoppas jag inte är sen med svaret, såg att du skickade PM för typ 4 dagar sedan, och jag svarade på det, men det ligger fortfarande i utkorgen och inte i skickat...

I alla fall:

Det jag till slut gjorde var alltså att återställa en backup på filerna som försvann.

Tyvärr hittade jag alltså inte en lösning på problemet.

Dock kan jag ju rekommendera dig att testa några saker som jag testade (de fungerade inte för mig men de kan fungera för dig).

För det första, är det en Maxtor-disk som krånglar för dig också? I så fall vore det ju lite märkligt...

I alla fall, det jag skulle rekommendera dig är att få tag på Partition Magic 8. Om inte annat går det ju att ladda ned (eller be någon du känner ladda ned kanske om du inte har möjlighet just nu).

Om man sedan bränner PM8 iso-filen så går det att boota med den.

I alla fall den jag laddade ned (som hette "PartitionMagic_8.05-bootable.iso-yahaa.org", runt 60MB stor .iso-fil).

Går nog att hitta på DC++ eller bittorrent (pirate bay eller liknande).

Sedan efter installation kan du ju starta den i windows och se vad som händer. Du kanske får samma felmeddelande som mig.

I så fall kan du testa att boota med den. Man får ett litet grafiskt UI (dock ingen mussupport så man får tabba lite) och man kan då först välja rätt hårddisk i en liten rull-lista. Sedan är det bara gå upp till arkiv-raddan och välja "undelete" i en meny där. Sedan kommer PM söka hårddisken efter partitioner som kan finnas kvar.

I mitt fall sökte den ett tag (till ca 10%), sedan hoppade den direkt upp till 31% för att sedan hänga sig. Så det var kört för mig. Sedan brydde jag mig inte om att utforska ytterligare alternativ.

Du kan ju svara på det här PMet och skriva vilka steg du har gjort/kan göra, så kan jag försöka hjälpa till om du får några problem.

/ Victor

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 152
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL