October 23, 2001
Jag har precis satt ihop min nya dator, dock vägrar den starta!!!
Varken cpufläkt eller aggregatfläkt snurrar. Det rycker till i fläktarna vid uppstart men inget mer. Den gröna standby lampan lyser på moderkortet så det har lite ström.
Då har jag har felsökt till max, har jag nu bara moderkort, cpu och nätaggregat inkopplat. Felet kvarstår allts även om jag tagit ur så mycket delar det går.
Borde inte fläktarna snurra även om datan inte bootar?
Aggregat: Corsair 620 HX
CPU: Intel Core 2 Duo E6400
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
ATX kabeln från agget 24 pin, saknar en pin och sladd, i mitten av kontakten, men det kanske ska vara så som standard? Jag noterade att på ett gammalt agg. jag hade fanns det sladdar och pins i alla hål.
March 23, 2003
Misstänker att det är nätagget, men det skulle vara bäst om du kunde byta ut cpu o kolla ifall det verkligen är det, annars kan du testa att koppla nätagget så du kan starta det utan att ha datorn i, sen så mäter du spänningarna om dom ser bra ut...
Finns säkert massa sidor om vilka färger som ska ha vad i spänning mellan sig, kolla runt lite...
lycka till!
November 4, 2001
Du har inte missat någon sladd? 12V kabeln tex?
Cpufläkten sitter i uttaget för cpufan? en del moderkort stänger av datorn automatiskt ifall cpufläkten stannar (eller inte sitter i).
Det är fömodligen -5V kabeln som saknas till ATX kontakten. Då det inte är något krav på -5V i nyare ATX standarder så saknas den ofta.
Kolla bara upp pinouten för en 24pins atx så ser du direkt vilken som saknas. Du kan även kolla om ditt moderkort kräver -5V, vilket vissa mobos kan göra.
January 4, 2005
du måste koppla alla front sladdarna rätt, dvs HD led, reset, power sw, speaker osv. om en e fel vägrar den bota. du kan testa med först sätta power sw i och testa starta funkar det inte testa vända på den och sätt andra hållet, står i moderkorts manualen hur du ska göra. du har väl inte glömt 8-Pin powersladden? utan den startar inte systemet. gäller bara om moderkortet har 8 PIN istället för 4-pin.
2 Guest(s)