May 7, 2004
Min polare har ett problem med sin CPU-fläkt. Då och då så går CPU-fläkten upp till typ 5000rpm och det är ganska så störande. När CPUn är uppe i den rpm så är fläkten typ på 35-40*C (kanske värt att nämna ). Vad är felet och hur fixar man det? :bok:
CPUn är en AMD 64 3500+ (Winchester), Fläkten är boxed fläkten som följer med...
May 7, 2004
Redzo wrote: Felet ligger inte hos fläkten, eller ens i lådan 😉
Faktum är att det ska vara så eftersom fläkten snurrar snabbare när CPU jobbar mer och blir varmare. Logisk va ?
CPU jobbar lite=lite ljud från fläkten
CPU jobbar fullt=fläkten jobbar för fullt
Så man kan typ inte byta ut kylpastan för att den ska bli tyst?
August 15, 2005
_Spike wrote: [quote=Ctrl]Kolla bios efter SmartFan inställningar. Kanske dom är lite snävt satta.
Alternativ 2 är att byta kylare till en tystare.
Okej, jag kan be han göra det. Men att vad menar du med snävt satta? Menar du typ att de ökar rpm på en viss grad eller?
Ja
May 7, 2004
Hur varmt är det normalt för en sån CPU som min kompis har? Nån som har några erfarenheter eller liknande? Om ni vet så kan ni gärna nämna både medans man spelar och idle... Jag kan be han kolla upp hur varm hans är på idle sen. För när han spelar är den mellan 35-40*C för fläkten går ju upp som sagt till 5000rpm! :cy: Vilken grad är det då det börjar bli lite faligt för CPUn? 60-70??? :bok:
April 13, 2004
_Spike wrote: Hur varmt är det normalt för en sån CPU som min kompis har? Nån som har några erfarenheter eller liknande? Om ni vet så kan ni gärna nämna både medans man spelar och idle... Jag kan be han kolla upp hur varm hans är på idle sen. För när han spelar är den mellan 35-40*C för fläkten går ju upp som sagt till 5000rpm! :cy: Vilken grad är det då det börjar bli lite faligt för CPUn? 60-70??? :bok:
Helst inte över 60 grader 😕 😛
1 Guest(s)