February 12, 2002
Har en xp 2000+ med ati radeon 9800 pro (ice, den med egen kylning) två dvd, två hårddsikar. Ett 420 tagan nätagg. En chassifläkt åsså förståss en kyklfäns med fläkt på processorn.
Chassit är alltid varmt på sidan där processorn sitter å när jag spelar spel så blir det nästan kokhett just runt på utsidan där processorn sitter.
Tycker inte datorn ska behöva bli så fruktansvärt varm, är dessutom helt oklockad.
Va kan jag göra?
Processorfläkt blåser utåt, lika så gör chassifläkten.
Sandra wrote: [Image Can Not Be Found]
September 1, 2002
Processorfläkten bör ju blåsa mot processorn... och inte utåt. (Beror iofs på vad du menar med utåt).
Utblåset (chassifläkt) skall blåsa utåt (därav namnet utblås?). Du kanske borde skaffa ett insug fram i lådan också om du inte har det. (Om det finns en sådan möjlighet).
Kylflänsen kanske har tappat kontakten med CPU:n? Kanske montera om med lite ny och fräsch pasta.
1700 rpm står din CPU-fläkt på, lite lågt om det är en Palomino-CPU du har, dessa blir ju som sagt otroligt varma.
Vad för kylfläns har du? Kanske byta till en bättre?
February 12, 2002
Så jag bör köpa bättre cpu fläkt. Hur vet man hur fort de går då, står det på dem?
Sen gick jag in i bios för att ändra volten, har gjort de en gång förrut när ja höll på å klockade (2 år sedan/samma dator) men sen dess har ja flashat bioset så nu vet ja inte längre vart man ställer in det. Har ett gigabyte GA-7VA-A. Men håller med, bör nog inte ha den volten.
Sen kollade jag tempen i bios å märkte att den skillde sig. Där stod det cpu fan speed 2518 och system fan speed 1776 (fast fladdrar lite) Så det var ju precis tvärt om vad SiSpftwareSandra sa. 😕
Sen låg tempen där utan last på 70 grader. Hur mycket tål processorn?
February 12, 2002
Dinos wrote: Processorfläkten bör ju blåsa mot processorn... och inte utåt. (Beror iofs på vad du menar med utåt).
Jeg menar att det kommer luft mot handen när man håller den brevid processorn. Fast hur man kollar villket håll den blåser vet jag inte, hur ska bladen vara då?
February 12, 2002
Nja, hajjar inte riktigt. 😛 Haru nån bild med bra beskrivning? 🙂
Kan de vara så lätt att den sitter fel väg? Men de är ju ändå network som skruvat ihop burken å de borde väl veta? Den går sätta fel väg?
Sen så går inte min volt sänka i det här bioset. 🙁 Den står på auto = det processorn behöver. (står det, fast på engelska) Dock så går det höjja.
Edit: InlÄgg 350
September 12, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nja, hajjar inte riktigt. 😛 Haru nån bild med bra beskrivning? 🙂
Kan de vara så lätt att den sitter fel väg? Men de är ju ändå network som skruvat ihop burken å de borde väl veta? Den går sätta fel väg?Sen så går inte min volt sänka i det här bioset. 🙁 Den står på auto = det processorn behöver. (står det, fast på engelska) Dock så går det höjja.
Vad är det för kylfläns ?
Mer info är bra att lägga till. Är det en lös fläkt som bara monteras på ?
Om så är fallet så är det lätt, plocka bort fläkten och ta en titt på fläktens sidor så finns det pilar som visar rotationsriktning samt åt vilket håll fläkten blåser.
September 1, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nja, hajjar inte riktigt. 😛 Haru nån bild med bra beskrivning? 🙂
Kan de vara så lätt att den sitter fel väg? Men de är ju ändå network som skruvat ihop burken å de borde väl veta? Den går sätta fel väg?Sen så går inte min volt sänka i det här bioset. 🙁 Den står på auto = det processorn behöver. (står det, fast på engelska) Dock så går det höjja.
http://www.gtek.se/img_prod/AD.....-A76GL.jpg
Detta skall vara ner MOT kylaren. Det är den riktningen luften går, hitåt i bild alltså.
och jo det går oftast att montera fläkten åt motsatt håll.
September 1, 2002
Ser onekligen rätt ut. Lossa dock fläkten och damma av kylflänsen!
Köp lite ny pasta och montera om den också, detta kan sänka temperaturen ett antal grader.
Skulle dock rekommendera dig att köpa denna kylare: http://www.gtek.net/index.php?.....57fc6ef8c5
Hade en sådan själv när jag körde SocketA, och den gjorde sitt jobb bra med XP2500+ @ 2,4GHz 1,9v.
February 12, 2002
Dadde wrote: Eftersom det är en standard kylare så kan du ha oturen att ha en "thermalpad" under flänsen. Denna måste du ta bort om du ska använda vanlig kylpasta, du kan ju känna på flänsen innan, är den så varm som det står i biosen eller sandra så är värmeöverföringen redan bra.
Om värmeöverföringen redan är bra så är det bara till att köpa bättre fläkt?
Annars, är det skitsvårt att få bort den där "termapaden"? (termapaden?).
August 14, 2001
Eftersom det blir varmt i lådan ,så borde det betyda att flänsen blir varm, vilket borde betyda att värmeöverföring mellan processor och flänns redan är OK (kanske dock kan bli ännu bättre)
Att vända fläkten är det inte säkert det ger någon skillnad, kan göra, bara testa lite olika, kör själv en Alpa Pal 8045, den ska blåsa luft från flänsen, om jag minns rätt, vad jag läste i tester när jag köpte den iaf, gjorde en skillnad på någon grad, så ger inga otroliga temp-skillnader. Du bör i alla fall damma av kylflänsen, det kan ge viss skillnad. du kan skaffa en annan fläkt och sätta på, en som blåser bättre, gör nog med en del, men att byta hela flänsen med fläkt och allt är nog det bästa, då kanske du även kan få ner ljudnivån något.
Eftersom hela lådan blir varm verkar det även som du har dålig ventilation där i, hur förändras temperaturerna med öppen sida? spelar ju inte så stor roll hur mycket luften roterar inne i lådan, så länge det inte kommer in ny frisk luft, går det 50-gradig luft genom kylflänsen kan den ju aldrig bli svalare än 50 grader (under förutsättning att det inte är någon formomvandling (hittar inte rätta ordet för tilfället) då (t.ex. vatten som går från flytande till gasform)
February 12, 2002
Så det kan hjälpa med avdammning och att jag byter till en bättre fläkt om ja fattat de rätt. Hjälper inte det blir det en artic. 🙂 Ville bara tillägga förresten att mobilkameran addar typ damm, ser inte lika dammig ut på riktigt som på bilden. 😉 Den har dock alltid varit i varmsta laget, med å utan damm.
Dum fråga kanske men har som ett par raka pinnar som överlappar varrandra zickzak på framsidan där luften ska sugas in, det gör den också men tror ni det ger mycket att fila ner de innre så det blir hål rakt in? ( behåller de yttre så det fortfarande är galler, bara mindre tätt) Förstår ju att de blir mer damm men får väl dammsuga oftare.
1 Guest(s)